Trafiksäkerhet glöms i arbetsmiljöarbetet
Publicerat 28 april 2017
En stor del av arbetsolyckorna i Sverige är trafikolyckor. Något förbisett är cykelolyckor som är vanligt bland kvinnor inom vård- och omsorgsyrken. Det visar en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
Under 2015 dog 34 personer på jobbet och 11 av dessa omkom när de utförde sitt arbete på eller vid en väg. Olyckorna sker till exempel vid transporter men också när anställda kör mellan olika uppdrag.
Att se över risker i samband med resor i tjänsten ska vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, men det glöms ofta bort anser Carl Axel Sundström som för Arbetsmiljöverkets räkning skrivit en rapport om trafiksäkerhet i arbetet.
– Det är en attityd som många har och som går ut på att man inte kan påverka hur folk kör. Att det är en privatsak. Men de är ju ingen privatsak när man kör i tjänsten, säger han.
De flesta trafikrelaterade dödsolyckor är kollisions- och singelolyckor. Närmare hälften av de trafikolyckor som drabbat män på jobbet är med lastbil. Olyckor med personbil och lätt lastbil är också relativt vanliga.
När det gäller kvinnor är cykelolyckor förvånansvärt vanliga. Det gäller i synnerhet kvinnor inom hemtjänst och äldrevård. Hela 60 procent av de trafikrelaterade olyckor som drabbar kvinnor är cykelolyckor. Ofta leder olyckorna till lång sjukfrånvaro.
– Här gäller det att arbetsgivaren tillhandahåller cykelhjälmar. De cyklar som används ska underhållas så att de är i gott skick. Under senhöst och vinter ska cyklarna förses med dubbdäck och är det riktig ishalka är det kanske bra att uppmana arbetstagarna att inte cykla alls, säger Carl Axel Sundström.
Ladda ner rapporten: Olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare som arbetar på eller vid väg.
Trafiksäkerhet på jobbet- så gör du
- Se till att de fordon som används i tjänsten är säkra. Gäller såväl bil som cykel.
- Jobba med attityder. Den som kör i tjänsten ska följa gällande hastighetsbestämmelser, använda bälte/cykelhjälm och vara nykter.
- Minska stressen i arbetet. Se till att den som färdas mellan två uppdrag har tillräckligt med tid.
- Se till att det finns bra parkeringsmöjligheter för de som kör i tjänsten.
- Undvik i så stor mån det går körning på udda tider på dygnet.
- Minska sådant som distraherar vid körning. Den som exempelvis kör ett motorfordon ska inte svara på sms eller e-post samtidigt.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsolyckor och arbetsskador
-
Allt fler lagförs för arbetsmiljöbrott
Arbetsolyckor och arbetsskador Antalet lagförda arbetsmiljöbrott har fördubblats. Det beror på en lagändring men också på ett bättre samarbete mellan myndigheter.
-
Fredag den trettonde – olycksdag eller myt?
Arbetsolyckor och arbetsskador Fredagen den trettonde sägs vara en otursdag. Men är det en ökad risk att gå till jobbet den här dagen?
-
Fall bakom merparten av de allvarliga arbetsolyckorna
Arbetsolyckor och arbetsskador Fallolyckor och olyckor vid lastning och lossning är de vanligaste orsakerna till allvarliga arbetsolyckor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.
-
Svenskar jobbar näst längst i EU
Äldre Svenskar jobbar i snitt 43 år, betydligt längre än EU-genomsnittet, enligt Eurostat. Samtidigt visar statistik från Arbetsmiljöverket att många äldre medarbetare tvivlar på om de kommer orka ända fram till pension.