Ansökan om tillstånd för rivning av asbest
OBS! Saknas tillstånd för arbetet med asbest, utdöms en sanktionsavgift på 40 000 till 400 000:-. Avgiftens storlek bestäms av antalet anställda.
Ansökan om tillstånd ska lämnas in av det företag i vilket de som utför rivningen är anställda. Blankett för ansökan om tillstånd finns på Arbetsmiljöverkets hemsida.
I ansökan om tillstånd ska följande redovisas:
- Allmänna hanterings- och skyddsinstruktioner som anger hur rivningsarbete ska utföras för att förhindra ohälsa.
- Intyg om asbestutbildning för dem som ska leda och för dem som ska delta i rivningsarbetet.
- Intyg om medicinska kontroller för dem som ska delta i rivningsarbetet.
- Yttrande över ansökan från regionalt skyddsombud eller, om regionalt skyddsombud inte finns, från skyddsombud som företräder de arbetstagare som ska delta i rivningsarbetet.
Det räcker inte med tillstånd för rivning. Varje nytt rivningsarbete måste anmälas i förväg till Arbetsmiljöverket.
Anmälan ska ha kommit in senast två dagar innan rivningen påbörjas till Arbetsmiljöverket i det distrikt där arbetet ska utföras.
Anmälan ska göras skriftligt och anmälan ska innehålla
- adressen till rivningsobjektet
- namn och adress till den som har beställt arbetet
- datum för rivningens början och slut
- rivningsarbetets art, omfattning och typ av asbesthaltigt material
- beräknad mängd asbesthaltigt avfall, vem som skall transportera bort avfallet och var slutligt omhändertagande ska ske.
På varje rivningsarbetsplats ska det dessutom finnas dokument som visar
- Arbetsmiljöverkets tillståndsbeslut
- hanterings- och skyddsinstruktioner anpassade till det aktuella rivningsarbetet
- bevis om asbestutbildning för dem som leder och deltar i rivningsarbetet
- intyg om medicinska kontroller för dem som deltar i rivningsarbetet
- uppgifterna som ska ingå i anmälan, se ovan.