Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Arbete vid skärm

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med bord, stol och belysning med mera är utformad och hur arbete vid skärm organiseras.

  2. Arbetsorganisation

    Checklistan innehåller allmänna frågor om hur arbetet är organiserat med anknytning till arbetsmiljöarbetet. Den är lämplig att användas av ansvarig chef vid en genomgång av organiseringen av, och kunskapsnivån

  3. Arbetsskador och tillbud

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner

  4. Arbetsställningar och arbetsrörelser

    Checklistan är lämplig att användas för att undersöka om arbetstagarna utför arbete med arbetsställningar och arbetsrörelser som kan vara hälsofarligt eller onödigt tröttande.

  5. Artificiell optisk strålning

    Checklistan innehåller frågor om artificiell optisk strålning från till exempel smält metall eller svetsutrustning.

  6. Beredskapsarbete i energisektorn

    Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.

  7. Bilkörning

    Checklistan innehåller frågor om bilkörning. Syftet är att minska riskerna vid bilkörning.

  8. Bilkörning - Utrustning

    Checklistan innehåller frågor om bilens utrustning. Syftet är att minska riskerna vid bilkörning.

  9. Buller och vibrationer

    Checklistan innehåller frågor om hur buller och vibrationer kan undvikas samt om arbetsgivaren erbjuder undersökningar till de arbetstagare som exponeras.

  10. Byggnadsställningar

    Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.

  11. Digitala system - enskilda

    Checklistan kan användas för att säkerställa att ett enskilt system är utformat med god användbarhet, så att det stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten.

  12. Digitala system - övergripande

    Checklistan kan användas för att säkerställa att de digitala systemen är utformade så att de stöder användarna i deras arbete och möter kraven från verksamheten. Listan tar också upp frågor kring support,

  13. Distansarbete

    Checklistan innehåller frågor om den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön vid distansarbete. Frågorna fokuserar på kontorsarbete som inte utförs i arbetsgivarens egna lokaler. Checklistan

  14. Fräsmaskin

    Checklistan innehåller frågor om arbete vid fräsmaskin.

  15. Företagshälsovården - Tjänster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.

  16. Första hjälpen

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig

  17. Handmaskin

    Checklistan innehåller frågor om arbete vid handmaskin.

  18. Hårdlödning

    Checklistan tar upp frågor om arbetsmetod och skyddsutrustning vid hårdlödning.

  19. Hälsoundersökningar

    Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder

  20. Högtrycksspolning

    Checklistan innehåller frågor om utbildning och skyddsutrustning m.m. vid högtrycksspolning.

  21. Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och digital arbetsmiljö

    Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör

  22. Inför rätt IT - Förbättringsarbete

    Checklista för delprocessen Kontinuerligt förbättringsarbete av digitala arbetsmiljön. Med kontinuerligt förbättringsarbete avses alla sådana aktiviteter och åtgärder som återkommande behöver göras

  23. Inför rätt IT - Införande

    Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man

  24. Inför rätt IT - Kravställning

    Både vid egenutveckling och upphandling av IT-system behöver man ställa krav på systemet och utvecklaren / leverantören. Målgrupp: IT-avdelning och ansvariga beställare. För mer information och tips,

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt