Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Ambulanssjukvården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  2. Anläggningsbranschen

    Checklistan vänder sig till företag i anläggningsbranschen som har anställda ute på arbete på arbetsplatser där man själv inte har samordningsansvaret.

  3. Asbest

    Checklistan innehåller frågor om åtgärder för att minska riskerna för asbestexponering.

  4. Beredskapsarbete i energisektorn

    Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.

  5. Byggnadsplåtslageri
  6. Byggnadsplåtslageri

  7. Byggnadsställningar

    Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.

  8. Dentallaboratorier

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd.

  9. Djursjukvården

    Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger

  10. Fransstylister - Arbete med cyanoakrylatlim

  11. Företagshälsovården

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  12. Förskolan

    Den här checklistan ger exempel på vanliga arbetsmiljöfrågor som kan förekomma på en förskola.

  13. Förskolans ljudmiljö

    I de situationer där pedagogen eller barnet önskar en tystare ljudmiljö eller en ljudmiljö som inte stör pågående verksamhet behövs en åtgärd. Det är känt att störande ljud påverkar oss på flera olika

  14. Grafiska branschen

    Checklistan innehåller frågor om till exempel frågor om lokalerna, maskiner och kemikalier.

  15. Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  16. Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  17. Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  18. Medicinska laboratorier

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  19. Mottagningar inom hälso- och sjukvård

    Checklistan innehåller frågor om organisatorisk, social och fysisk arbetsmiljö samt miljöskydd. Observera att det även finns en checklista specifikt för smittrisker som baseras på AFS 2018:4.

  20. Måleri - Entreprenad

    Checklistan innehåller frågor om målarens arbetsmiljö vid ett arbete på entreprenad. Den innehåller frågor om exempelvis arbetsplatsens utformning och målarens arbetsutrustning.

  21. Måleri - Rutiner och instruktioner

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. I checklistan efterfrågas två typer av dokument, själva rutinbeskrivningen samt så kallade redovisande dokument.

  22. Måleri - Verkstad

    Checklistan innehåller frågor om hur lokaler och utrustning med mera är utformade i måleriet. Den inleds med några allmänna ämnesområden och fortsätter med några typiska riskområden och utrymmen.

  23. Nagelterapeuter - Arbete med kemiska produkter

  24. Personal - Inhyrande företag

    När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt