Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Arbetsorganisation

    Checklistan innehåller allmänna frågor om hur arbetet är organiserat med anknytning till arbetsmiljöarbetet. Den är lämplig att användas av ansvarig chef vid en genomgång av organiseringen av, och kunskapsnivån

  2. Arbetsskador och tillbud

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med tillbud och arbetsskador organiseras. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig genomgång av verksamhetens rutiner

  3. Företagshälsovården - Tjänster

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med företagshälsovård eller likvärdig kompetens är organiserat och hur det fungerar respektive företagshälsans kompetens.

  4. Första hjälpen

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet organiseras och om kunskaperna avseende första hjälpen vid krissituationer. Den är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid till exempel en årlig

  5. Hälsoundersökningar

    Arbetsmiljöverkets föreskrifter innehåller direkta eller indirekta krav på hälsoundersökningar. Denna checklista är vägledande för dessa krav. Checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren erbjuder

  6. Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och digital arbetsmiljö

    Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör

  7. Inför rätt IT - Förbättringsarbete

    Checklista för delprocessen Kontinuerligt förbättringsarbete av digitala arbetsmiljön. Med kontinuerligt förbättringsarbete avses alla sådana aktiviteter och åtgärder som återkommande behöver göras

  8. Inför rätt IT - Införande

    Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man

  9. Inför rätt IT - Kravställning

    Både vid egenutveckling och upphandling av IT-system behöver man ställa krav på systemet och utvecklaren / leverantören. Målgrupp: IT-avdelning och ansvariga beställare. För mer information och tips,

  10. Inför rätt IT - Ledningens ansvar

    Checklista för delprocessen Ledningens ansvar för digitala arbetsmiljön. Med ledningen menas här den högsta ledningen inom en organisation, d.v.s. den eller de personer som har den roll och det ansvar

  11. Inför rätt IT - Målbilder och mål

    Checklista för delprocessen Målbilder och mål för kommande IT-utveckling. Målbilden är en konkretisering av det arbete som den planerade IT-lösningen avser att stödja. Mål är de bestående förändringar

  12. Inför rätt IT - Nulägesanalys och förstudie

    Nulägesanalys och förstudie, som underlag för kravspecifikation. Vid utveckling eller upphandling behöver man först bestämma vilka uppgifter IT-systemet ska lösa, vilka användarna är, vilken miljö systemet

  13. Inför rätt IT - Utvärdering av IT-system och gränssnitt

    Heuristisk utvärdering är en metod för att utvärdera användbarheten i digitalt system. Utvärderingen ger råd och riktlinjer för att identifiera brister som behöver åtgärdas. Utvärderingen genomförs

  14. Introduktion

    Den här checklistan behandlar verksamhetens rutiner vid introduktion av nyanställda, inhyrd personal och personal med nya arbetsuppgifter. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud

  15. Krishantering på arbetsplatsen

    Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt

  16. Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  17. Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  18. Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  19. Lackering

    Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på

  20. Medicinska kontroller

    Den här checklistan innehåller frågor om arbetsgivaren ordnar eller erbjuder medicinska kontroller, med eller utan tjänstbarhetsintyg, vid vissa typer av arbeten. Checklistan är lämplig att användas

  21. Personal - Inhyrande företag

    När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  22. Personnel - Hiring company

    When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible

  23. Personnel - Staffing agency

    When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who

  24. Rutiner och instruktioner - Del 1 Allmänna

    Den här checklistan tar upp rutiner och instruktioner som verksamheten kan behöva upprätta. Checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud vid en årlig genomgång av vilka rutiner som finns

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt