Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Beredskapsarbete i energisektorn

    Checklistan vänder sig till företag i energisektorn och kan användas för att riskbedöma arbetet i samband med att man tar nya uppdrag.

  2. Butikssäkerhet

    Checklistan innehåller frågor om hur skyddet mot rån har utformats i verksamheter med kontanthantering, som till exempel butiker.

  3. Byggnadsställningar

    Checklistan innehåller frågor om arbete på ställning för att minska fallriskerna.

  4. Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  5. Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  6. Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  7. Kött, chark och delikatess

    Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.

  8. Personal - Inhyrande företag

    När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan

  9. Personnel - Hiring company

    When you hire temporary staff, you and the staffing agency have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the staffing agency must reach an agreement about who is responsible

  10. Personnel - Staffing agency

    When you place temporary staff with a client, you and the hiring company have a joint responsibility for the consultant's work environment. You and the hiring company must reach an agreement about who

  11. Pressar och gradsaxar

    Checklistan är framtagen för att uppmärksamma de vanligaste olycksriskerna vid denna typ av arbete. Den ska användas för att bedöma riskerna i det dagliga arbetet, med produktion, verktygsbyten och

  12. Svets tillfälliga arbetsplatser - Del 1 till 7

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  13. Svets tillfälliga arbetsplatser - 1. Arbetsledningen

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  14. Svets tillfälliga arbetsplatser - 2. För svetsaren

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  15. Svets tillfälliga arbetsplatser - 3. Arbetsplatsen

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  16. Svets tillfälliga arbetsplatser - 4. Fungerande rutiner

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  17. Svets tillfälliga arbetsplatser - 5. Svetsarnas kunskap om arbetsmiljö

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  18. Svets tillfälliga arbetsplatser - 6. Utrustning och skyddsutrustning

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  19. Svets tillfälliga arbetsplatser - 7. Kemiska produkter och transporter

    Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare

  20. Svetsverkstäder - Del 1 till 5

    Chefen/arbetsledaren ska tillsammans med svetsaren använda checklistan vid planering och organisation av arbete i svetsverkstäder. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för chefen/arbetsledaren

  21. Svetsverkstäder - 1. Planering och organisation

    Chefen/arbetsledaren ska tillsammans med svetsaren använda checklistan vid planering och organisation av arbete i svetsverkstäder. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för chefen/arbetsledaren

  22. Svetsverkstäder - 2. Godsmottagning och lager

    Chefen/arbetsledaren ska tillsammans med svetsaren använda checklistan vid planering och organisation av arbete i svetsverkstäder. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för chefen/arbetsledaren

  23. Svetsverkstäder - 3. Svetshallen

    Chefen/arbetsledaren ska tillsammans med svetsaren använda checklistan vid planering och organisation av arbete i svetsverkstäder. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för chefen/arbetsledaren

  24. Svetsverkstäder - 4. Farliga arbetsmoment och målning

    Chefen/arbetsledaren ska tillsammans med svetsaren använda checklistan vid planering och organisation av arbete i svetsverkstäder. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för chefen/arbetsledaren

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt