Hoppa till huvudinnehållet

Tema 1: Arbetsbelastning i skolan

Hög arbetsbelastning är en del av vardagen för många i skolan, men med rätt planering, tydliga gränser och stöd går det ofta att förebygga stress och ohälsa. Här får du tips på hur du kan hantera stressiga situationer och bidra till att skapa balans för dig och dina kollegor.

Förebygg stress med bra planering

Hög arbetsbelastning och stress kan vara positivt och skapa energi på kort sikt. Men det behöver varvas med tillräcklig återhämtning – annars kan det leda till ohälsa. Därför handlar det förebyggande arbetet till stor del om att organisera och planera arbetet på ett bra sätt.

I skolans värld kan det vara en utmaning, men det är viktigt att det ändå finns en bra planering i grunden. I den ska det finnas tillräckligt med tid för paus, rast och reflektion. Du behöver få veta i god tid hur din planering ser ut, och det är ditt ansvar att säga till din chef om planeringen inte verkar realistisk. Då har hen en chans att antingen hjälpa till så att planeringen fungerar eller göra om planeringen.

Gå igenom temat i grupp

Om du vill kan du ladda ner en pdf som innehåller allt du och dina kollegor behöver för att arbeta med temat i grupp. Dokumentet innehåller all fakta ni behöver och övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm.

Ladda ner pdf

Filmad intervju med arbetsmiljöverkets expert som kommenterar temat

Lär dig mer om arbetsbelastning

Innan du gör övningarna nedan kan du förbereda dig genom att läsa mer om arbetsbelastning på Prevents webbplats.

Läs mer om stress

Läs mer om återhämtning

Läs mer om mikropauser

Fundera och reflektera

Fundera en kort stund över de här frågorna:

  1. Brukar du och dina kollegor hjälpas åt när det är mycket att göra? Hur går det i så fall till? Vem tar initiativ till det?
  2. Vad tycker du att din chef skulle kunna göra för att förbättra arbetsbelastningen för dig och dina kollegor?

Dilemma: Risk för kaos i klassrummet

Här får du utforska ett dilemma som kan uppstå i skolan. Vad ska man göra när flera i personalen är sjuka och resurserna inte räcker till för alla elever?

Dilemma 1 av 1

Vad skulle du göra?

Astrid arbetar i en klass med 25 elever. Flera av eleverna har åtgärdsprogram och särskilda behov, och det har förekommit att elever kränker varandra både på och mellan lektionerna. Vanligtvis är två elevassistenter och en lärare med på lektionerna, men när skoldagen börjar är många medarbetare sjuka.

När Astrid kommer till klassrummet inser hon att hon är ensam vuxen på plats. Samtidigt är nästan alla elever där. Astrid känner direkt hur hon blir stressad och orolig över hur hon ska klara av lektionen. Vad tycker du att hon ska göra?

Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.
Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.
Det är aldrig fel att kontakta rektorn eller kollegorna och be om stöd om man ställs inför en uppgift som man upplever som för svår, som Astrid gör i det här fallet. Ofta går det lättare att lösa problemet tillsammans eller få hjälp med att prioritera eller anpassa uppgiften. Det spelar också roll var Astrid arbetar. Om hon arbetar med yngre åldrar har skolan ett tillsynsansvar, vilket gör att hon inte kan ställa in lektionen och lämna eleverna. Då behöver hon och hennes chef och kollegor lösa situationen på något sätt. Om hon istället arbetar på en gymnasieskola och bedömer att hon inte kan genomföra lektionen på ett säkert sätt, till exempel för att eleverna ska hantera maskiner eller annan utrustning, kan det vara möjligt och lämpligt att ställa in lektionen eller byta ut riskfyllda moment. Även om Astrid bestämmer sig för att bita ihop och inte ta hjälp av rektorn eller kollegorna kan det vara bra att prata med rektorn om situationen i efterhand. Rektorn kan till exempel behöva se över rutinerna för när man tar in och fördelar vikarier i verksamheten. Rektorn kan också behöva se över kommunikationen så att personalen hinner förbereda sig och planera om vid tillfällen när många är sjuka.

Fundera och reflektera

Fundera och reflektera över de här frågorna:

  1. Har du någon gång ställts inför en liknande situation? Vad gjorde du då?
  2. Vad tycker du att rektorn ska göra för att förhindra att sådana här situationer uppstår?

Om du är chef kan du även fundera på det här:

  1. Vad skulle du vilja att dina medarbetare gör om de hamnar i en situation som liknar Astrids?
  2. Vad kan du som chef göra för att underlätta för de medarbetare som är på jobbet när många är frånvarande?

FILM: Arbetsmiljöverkets expert kommenterar dilemmat

[Filmad intervju med arbetsmiljöverkets expert som kommenterar dilemmat]

Arbetsmiljöskolan

Lär mer om arbetsmiljö i Arbetsmiljöskolans webbutbildning.

Arbetsmiljöskolan

Hitta på sidan