Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Glada medarbetare efter semestern

Nöjda anställda leder till nöjda kunder. Men hur får du dina anställda att trivas och må bra på jobbet även efter en lång och skön semester? Cygnis vd sitter på knepen.

Sol, långa sovmorgnar och massor av tid med familjen. Många kan känna att det är tungt att komma tillbaka till jobbet igen efter semestern. Genom att du som chef gör insatser för att vända på det, får du medarbetare som mår bättre och därmed även nöjdare kunder.

Viktig vision

Men hur lyfter du personalen efter semestern? Jon Persson, VD och grundare av IT-konsultföretaget Cygni, arbetar löpande med den här typen av arbete. Företagets hela vision bygger på nöjda medarbetare.

– När vi startade för 9 år sedan såg vi att det skulle vara brist på duktiga systemutvecklare i 20-30 år framöver. Så vi grundade företaget med visionen om att skapa den bästa arbetsplatsen där duktiga systemutvecklare vill jobba, och det synsättet genomsyrar hela vår verksamhet, säger Jon Persson.

 Han säger att det inte finns några begränsningar för vad de är beredda att göra för sina anställda.

 – Här pratar vi inte bara med de vi tycker mest om. Här är det viktigt att prata med alla så att ingen hamnar i utanförskap. Och har någon en jobbig period i livet har vi chefer utbildade att fånga upp den personen tidigt, och erbjuda stöd, säger Jon Persson.

Han tror att detta är anledningen till att de presterar så bra i medarbetarundersökningar. Den största av dem, som genomförs av A Great Place To Work, berör 10 miljoner anställda världen över. Och Cygni har, med sina 70 anställda, tagit hem utmärkelsen två år i rad. De är både Sveriges och Europas bästa arbetsplats.

– Nyckeln till det är att alla våra anställda är nöjda med oss. Jag tror att det blir mycket enklare att gå tillbaka till en arbetsplats efter semestern om man trivs på den, säger Jon Persson.

Komma tillbaka

Arbetet med att få personalen att trivas pågår ständigt under året. Men Jon har också tre konkreta tips på vad du kan göra för att underlätta övergången mellan semester och arbetstid.

  • Skapa glädje redan när dina medarbetare kliver innanför dörren första dagen. Glada ansikten och en kreativ miljö underlättar. Glädje smittar av sig.
  • Sätt tidigt ihop ett konsultmöte med fokus på samtal kring allt kul som händer under det kommande året.
  • Ha en kick-off!

Men tänk sedan också på att arbetet med de anställda måste pågå året om för att ge utdelning.

– Det kommer till exempel alltid att uppstå små konflikter på arbetsplatser. Men om medarbetarna vet att företaget alltid stöttar dem, och om de vet hur man samtalar för att undvika konflikter och istället komma överens, minskar de sura minerna och medarbetarna presterar dessutom bättre. Jobba ständigt på förbättring, kompetensutveckling, och skapa roliga aktiviteter med seriösa teman, till exempel konflikthantering. Då ökar också kvaliteten på verksamheten, säger Jon Persson.