Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Tänk till före – intervju med Lisa Langseth

Redan när Lisa Langseth gjorde sin första film insåg hon vikten av att se till att skapa en bra arbetsmiljö för alla på inspelningsplatsen. Alla arbetade bättre då, och resultatet blev därmed också mycket bättre.  

– En grej som jag verkligen insåg när vi spelade in »Hotell« var hur viktigt det är att jobba ordentligt med förproduktionen, annars är det nästan omöjligt att få en bra arbetsmiljö på inspelningen. Om man slarvar och blir tvungen att lösa oförutsedda problem på plats orsakar det stress och man drar snabbt på sig övertid vilket ingen mår bra av, säger Lisa Langseth.

Lisa Langseth. Foto: Dan LeppEn viktig del i hennes regimetod blev att inkludera alla och se till att var och en, på alla nivåer i filmproduktionen, fick förutsättningar att göra sitt bästa.

– Under inspelningen förstod jag också hur mycket man vinner på att verkligen lära känna personerna man arbetar med, om man redan under förproduktionen pratar igenom filmen så att alla känner sig bekväma med den blir allt så mycket lättare. Inför inspelningen valde varje avdelningschef sina assistenter, så att vår scenograf kunde jobba med en scenografiassistent hon litade på och kände sedan innan. Tack vare att vi hade samma vision om filmen kunde jag lämna över mer ansvar till min fotograf eller kostymör och känna mig trygg i att det blev bra, även när det hände något som avvek från planen.

Genom att tänka på arbetsmiljö redan under förproduktionen, och se till att det fanns tid för alla att göra ett bra jobb lämnade man så få detaljer som möjligt åt slumpen. Det gör inte bara en filmproduktion säkrare, resultatet blir också bättre.

– »Hotell« var egentligen en ganska komplicerad inspelning, många inspelningsplatser och scener med en massa statister, det var också utmanande för skådespelarna som vågade gå så långt i gestaltningen av sina karaktärer. Men tack vare att vi tog oss tid att prata om filmen så att alla var samstämmiga och förberedda redan under förproduktionen blev det en inspelning där alla engagerade sig för att göra sitt bästa.

Om Lisa Langseth:
Svensk regissör och manusförfattare. Utbildad vid Dramatiska Institutet 1999-2002.
Lisa Langseth långfilmsdebuterade med dramat »Till det som är vackert« 2009.
Hennes andra långfilm »Hotell«, hade premiär i oktober 2013.

Text: Olle Agebro
Foto: Dan Lepp