2018-02-05
  • Patrullörerna ger sig ut på skoter i det blå januariljuset för att dra igång dagens skidåkning

    Patrullörerna ger sig ut på skoter i det blå januariljuset för att dra igång dagens skidåkning

    Bild: Håkan Wike

  • Första uppgifterna är att se över backarna efter natten pistmaskinsarbete. Efter helgens storm ska näten på högzon plockas upp igen. – Varningsskyltar, pistmarkeringar och information till skidåkarna måste vara synliga, isfria och på plats innan liften öppnar, säger Mikkel Forsberg. Det är mycket rutiner i början på dagen.

    Första uppgifterna är att se över backarna efter natten pistmaskinsarbete. Efter helgens storm ska näten på högzon plockas upp igen. – Varningsskyltar, pistmarkeringar och information till skidåkarna måste vara synliga, isfria och på plats innan liften öppnar, säger Mikkel Forsberg. Det är mycket rutiner i början på dagen.

    Bild: Håkan Wike

  • Skotern är ett viktigt verktyg för att hinna allt, men ett snabbt fordon kräver respekt. – Skoteråkningen är den absolut största riskmomentet för oss, säger Mikkel Forsberg. Det är viktigt att vi lär oss åka rätt vägar och har tydliga rutiner för var vi ska köra i pisterna.

    Skotern är ett viktigt verktyg för att hinna allt, men ett snabbt fordon kräver respekt. – Skoteråkningen är den absolut största riskmomentet för oss, säger Mikkel Forsberg. Det är viktigt att vi lär oss åka rätt vägar och har tydliga rutiner för var vi ska köra i pisterna.

    Bild: Håkan Wike

  • En skidpatrullör måste gilla att vara ute. Men det finns oftast möjlighet att komma in och värma sig eller byta om, eftersom de har flera ”kontor” och skåp med ombyte i skidsystemet. – Skidåkningen och att få vara på fjället är anledningen till att jag jobbar med det här, säger Mikkel Forsberg. Även en snöstorm kan vara häftigt, men regn på vintern är inte roligt.

    En skidpatrullör måste gilla att vara ute. Men det finns oftast möjlighet att komma in och värma sig eller byta om, eftersom de har flera ”kontor” och skåp med ombyte i skidsystemet. – Skidåkningen och att få vara på fjället är anledningen till att jag jobbar med det här, säger Mikkel Forsberg. Även en snöstorm kan vara häftigt, men regn på vintern är inte roligt.

    Bild: Håkan Wike

  • Alla får sjukvårdsutbildning innan de börjar jobba i skidpatrullen. – Ibland är det ingen skada att ta hand om och ibland är det så mycket att vi inte hinner äta, säger Mikkel Forsberg. Ofta börjar skadorna komma vid ett, halv två då folk är trötta och lite avslappnade efter lunch.

    Alla får sjukvårdsutbildning innan de börjar jobba i skidpatrullen. – Ibland är det ingen skada att ta hand om och ibland är det så mycket att vi inte hinner äta, säger Mikkel Forsberg. Ofta börjar skadorna komma vid ett, halv två då folk är trötta och lite avslappnade efter lunch.

    Bild: Håkan Wike

  • På Åreskutan är lavinarbetet alltid en realitet för skidpatrullen eftersom det är lätt att åka på skrå ut till lavinfarliga områden från pisterna. Två utbildade lavintekniker sköter sprängningarna, medan skidpatrullen får stänga av och hålla koll på att ingen åker in i riskområdet.

    På Åreskutan är lavinarbetet alltid en realitet för skidpatrullen eftersom det är lätt att åka på skrå ut till lavinfarliga områden från pisterna. Två utbildade lavintekniker sköter sprängningarna, medan skidpatrullen får stänga av och hålla koll på att ingen åker in i riskområdet.

    Bild: Håkan Wike

  • – Vi ska se till att skidåkarna får bra åkning och att det är säkert, säger Mikkel Forsberg. Det är bra om vi inte åker så mycket skoter när pisterna är öppna och det är lättare för gästerna att fråga oss saker när vi står på skidor.

    – Vi ska se till att skidåkarna får bra åkning och att det är säkert, säger Mikkel Forsberg. Det är bra om vi inte åker så mycket skoter när pisterna är öppna och det är lättare för gästerna att fråga oss saker när vi står på skidor.

    Bild: Håkan Wike

  • Kollegorna är avgörande för att jobbet ska fungera. – På området Åre Västra har vi mycket kontakt mellan alla – teknikerna vid liftarna, snökanonjärerna och skidpatrullerna – eftersom vi har samma omklädningsrum och fikarum, säger Victor Johansson.

    Kollegorna är avgörande för att jobbet ska fungera. – På området Åre Västra har vi mycket kontakt mellan alla – teknikerna vid liftarna, snökanonjärerna och skidpatrullerna – eftersom vi har samma omklädningsrum och fikarum, säger Victor Johansson.

    Bild: Håkan Wike

  • Mikkel Forsberg har jobbat i skidpatrullen i fem år och har inga planer på att byta ut säsongsjobbet. När snön försvinner och liftarna stänger jobbar han som helikopterpilot.

    Mikkel Forsberg har jobbat i skidpatrullen i fem år och har inga planer på att byta ut säsongsjobbet. När snön försvinner och liftarna stänger jobbar han som helikopterpilot.

    Bild: Håkan Wike

  • Avslutningen av dagens pass påminner om morgonens, fast tvärt om. Avpatrullering och avlysning av pisterna görs så ingen skidåkare finns i vägen när pistmaskinerna är i farten. Är det kvällsåkning blir det några timmar arbete till innan man får stoppa in kläderna i skåpet och åka hem. – Men är man ledig är man ofta här och åker ändå, eller går på toppturer på något annat fjäll, säger Mikkel Forsberg som är uppvuxen i Åre.

    Avslutningen av dagens pass påminner om morgonens, fast tvärt om. Avpatrullering och avlysning av pisterna görs så ingen skidåkare finns i vägen när pistmaskinerna är i farten. Är det kvällsåkning blir det några timmar arbete till innan man får stoppa in kläderna i skåpet och åka hem. – Men är man ledig är man ofta här och åker ändå, eller går på toppturer på något annat fjäll, säger Mikkel Forsberg som är uppvuxen i Åre.

    Bild: Håkan Wike

Publicerad 7 februari 2018

Fjällets vaktmästare

Bildreportaget

Spränga laviner och ta hand om skadade skidåkare. Det är några uppgifter som ingår i säsongsjobbet som skidpatrullör i fjällen. Arbetsliv fick följa med ut i backen en helt vanlig januaridag på Åreskutan.  

Taggar:

Webbfråga

Kan du prata med din chef om hur du mår?

  • Ja, absolut! 47%  
  • Bara om fysiska krämpor 6%  
  • Det undviker jag helst 40%  
  • Har inte känt något behov 7%  
Totalt antalet röster: 193