Publicerad 10 augusti 2017

Riskfylld arbetsmiljö för matbud på cykel

Plattformsföretag

Riskfyllda arbetsförhållanden och otrygga anställningar är vardag för många av de cykelbud som levererar restaurangmat. Fackförbundet Transport är kritiskt, men hoppas kunna förhandla fram ett branschanpassat avtal.

De senaste åren har allt fler cykelbud med fyrkantiga lådor på ryggen dykt upp i trafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö. Cykelbuden levererar restaurangmat som kunderna beställer via appar hos så kallade plattformsföretag. Foodora, Wolt, Uber Eats och Hungrig.se är några stora aktörer som konkurrerar om kunderna i den snabbt växande branschen.

Samtidigt har arbetsvillkoren för de omkring 1 000–1 500 cykelbuden som sköter matleveranserna uppmärksammats, bland annat av nyhetssajten Breakit. Kollektivavtal saknas och många cykelbud vittnar om bristande arbetsmiljö, osäkra anställningsformer och låga löner.

– En del företag vill inte anställa utan använder egenföretagare eller egenanställda. De undviker sitt arbetsgivaransvar och det blir svårt att ha något slags strukturellt arbetsmiljöarbete. Det innebär också att företagen får väldigt flexibel arbetskraft, men de som utför jobbet får ta alla risker, säger Antti Vainio, utredare på Transport.

Cykelbuden tjänar ofta betydligt mindre än de 130 kronor i timmen som är lägstalön i Transportavtalet. I vissa fall baseras delar av lönen utifrån antalet leveranser, vilket kan öka stressen och risken för olyckor i trafiken.

– Det som kan vara farligt är om man får ett ökat riskbeteende för att tjäna in mer pengar, säger Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket.

Hon genomförde en inspektion på Foodora, som har cirka 450 anställda cykelbud, med anledning av en olycka. Enligt nyhetssajten Breakit dröjde företaget nästan ett år med att anmäla olyckan där ett cykelbud blev påkört och fick föras med ambulans till sjukhus. Inspektionen visade på ett flertal brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet, bland annat när det gäller riskbedömning och rutiner för att fånga upp tillbud, ohälsa och olyckor.

– Det händer olyckor men det är väldigt osäkert vad som gäller när man hamnar i en olycka, vad det är för försäkring man har i jobbet och om man får någon sjuklön när man blir sjukskriven efter en olycka, säger Antti Vainio.

En del cykelbud har anställningsavtal som bara sträcker sig en månad i taget. Personalomsättningen i branschen är också väldigt hög.

– I praktiken vet man inte vad man kommer att tjäna när man går till jobbet, och man vet inte om man har ett arbete kvar nästa vecka eller nästa månad. Det blir en väldigt otrygg tillvaro.

Transport har försökt sluta kollektivavtal med de stora företagen, men intresset har varit svalt. Inget av dem är heller med i något arbetsgivarförbund. Nu försöker Transport sluta enskilda avtal med företagen.

– Om vi får till ett kollektivavtal med företagen så kanske man om ett par år kan mejsla fram ett avtal för hela branschen. Jag tror att en del av de här företagen inte kommer att vara kvar i den här branschen så länge till. Det är ganska hård konkurrens i dag och jag tror att branschen är för liten för så här många företag, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

De företag som levererar gods, varor och persontransporter organiseras av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

– Vi har inget emot plattformsföretag. Men våra företag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund är bundna av kollektivavtal. Vi står bakom den svenska modellen och att företag och anställda bör omfattas av kollektivavtal, säger Anders Norberg, vice vd och förhandlingschef på BA.

Fakta plattformsföretag

Plattformsföretag fungerar som en mellanhand mellan beställare och utförare och kopplar ihop dem via appar. De egenanställda har a-skattsedel och det är plattformsföretaget som sköter fakturering av kunderna och som betalar lön, skatt och sociala avgifter. Arbetsrättsligt rör det sig om korta, tidsbegränsade uppdrag av typen allmän visstidsanställning.

Taggar: ArbetsmiljöarbeteArbetsolyckor och arbetsskador

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-02-10




Regler för kommentarer