Publicerad 10 oktober 2017

Zanver Karimi gillar att överraska

Uppdrag chef

Ett tillåtande och glatt arbetsklimat hjälper när jobbet innebär möten med människor som varit med om svåra händelser. Så tänker i varje fall Zanver Karimi som är operativ chef på Karriärkonsulten. Ett företag som på uppdrag av Arbetsförmedlingen hjälper nyanlända att få arbete eller utbildning.

Fredagar är boostdag på Karriärkonsultens kontor i Sollentuna utanför Stockholm. Då är det bara beröm som gäller, för att alla ska må så bra som möjligt inför helgen.

– Jobbet är ditt andra hem. Allvar är allvar, men vi ska också ha kul, säger Zanver Karimi.

Målet med Karriärkonsultens verksamhet är att nyanlända snabbt ska bli självgående och få jobb. Zanver Karimi vet av egen erfarenhet att det inte alltid är så lätt. Hon har kurdisk bakgrund, föddes på flykt, har bott i flyktingläger och kom som femåring till Sverige med sin mamma och pappa. En erfarenhet som blivit en viktig utgångspunkt i arbetet på Karriärkonsulten.

– För en nyanländ finns det ofta en specifik person som betyder mycket, under flykten eller i det nya landet. Jag vill vara den personen för dem som möter mig. Jag vill också vara en förebild för unga utländska kvinnor och visa att en chef kan vara vem som helst.

För att inte glömma sin bakgrund har hon ett fotografi på sitt skrivbord av några av dem hon lärde känna under flykten. På medarbetarnas skrivbord finns inramade diplom för "Månadens medarbetare" och handskrivna post-it lappar med meningar som "Vad bra du är!". I ett hörn står en uppblåsbar boxningssäck att avreagera sig på.

– Som chef gillar jag att överraska och mina medarbetare gillar att bli överraskade. En picknick för att komma bort en stund och få ny energi. Eller en liten present på skrivbordet när de kommer på morgonen, eller en lapp med några uppskattande ord. Det mår alla bra av.

Flera av de tolv handledarna har också erfarenhet av att ha flytt, och de får varje dag ta del av många olika berättelser; ena stunden en glädjestrålande klient som fått jobb, i nästa stund en familjetragedi.

– Vi brukar säga att när någon kommer in genom dörren är det som ett kinderägg. Vi vet ingenting om vad som döljer sig under ytan, men får höra väldigt tuffa berättelser. Många har förlorat alla sina familjemedlemmar. Man ser i deras ögon att de inte har något hopp kvar. Ibland måste man bara vara medmänniska.

För att kunna hjälpa både varandra och de arbetssökande är det viktigt att känna varandra väl. För att involvera, utveckla och ventilera hålls möten i olika former, hela tiden. Veckomöten, månadsmöten, handledningsmöten, bollplanksmöten. Individuella möten och gruppmöten. Gärna gå-möten utomhus.

– Vi går aldrig hem från tuffa samtal utan att ventilera. Man får säga om man vill ha tips eller vägledning, eller om man bara behöver prata. Vi kan även ta in psykologhjälp utifrån, men det har hittills inte behövts.

Själv får hon energi av att inleda varje dag med en lugn stund för sig själv.

– Jag sätter mig i min trädgård med en kopp kaffe och tänker att det här är en bra dag.

Och hon reflekterar hela tiden. Över beslut som togs, beslut som inte togs. Vad kan göras bättre? Har hon inte svaret själv frågar hon en medarbetare.

– Vad tycker du jag borde ha gjort? Jag behöver också lära mig, ingen är perfekt. Framgångsrikt arbete sker av ett vi. Vi utvecklar varandra. Men jag ifrågasätter även personalens förslag. 'Vad ska det vara bra för?' Det är så jag kan fatta de bästa besluten.

 

 

Zanver Karimis tips Så skapar du ett bra arbetsklimat

  • Var prestigelös, fråga. Du behöver inte vara perfekt. Ge och ta emot mycket feedback.
  • Ha möten, men byt miljö. Walk and talk.
  • Ha en plan för ditt ledarskap, sätt mål med delmål och huvudmål.
  • Bjud på dig själv som chef, du sätter standarden.
  • Involvera medarbetarna, de vet vad som behöver utvecklas.
  • Säg ja till förslag, men ifrågasätt också.
  • Främja hälsa, ge tid för reflektion, ventilera. Vissa vill prata, andra jogga eller sitta i sin trädgård.
  • Tänk på att jobbet är ditt andra hem. Det ska kännas roligt och tryggt att komma till.

Taggar: UppdragChef

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-04-10




Regler för kommentarer