Unga personer med spelkonsoller i händerna

Publicerad 4 april 2012

Lek på fullt allvar

Kreativitet Det är svårt, dyrt och tidsödande att ta fram nya dataspel. Därför är kreativa medarbetare som kan, vågar och får ta egna initiativ avgörande för att lyckas. På det snabbväxande spelföretaget Tarsier Studios har man sedan länge insett att kreativitet på jobbet är den kanske viktigaste framgångsfaktorn av alla.

Utanför byggnaden gassar solen för fullt och många har redan plockat fram vårkläderna. Men inne i lokalerna på Tarsier Studios är gardinerna neddragna och det är endast dataskärmarna som lyser upp i det kompakta mörkret. I de här lokalerna har de första idéerna till Little Big Planet Vita tagits fram och används nu av miljontals fans över hela världen.

– Ja, det har varit en snabb och omtumlande resa, berättar vd Mattias Nygren när vi går husesyn i lokalerna som under de senaste åren byggts om och anpassats efter hur företaget vuxit och förändrats.

För bara sex år sedan var embryot till Tarsier Studios ett studentprojekt som drevs av en handfull entusiaster som knappt hade pengar till soppa och nudlar. När man med en stor portion tur och envishet fick ett guldkantat kontrakt med Sony öppnades alla dörrar och numera rankas företaget till ett av de hetaste i branschen. I dag arbetar ett 50-tal anställda på kontoren som finns i Malmö och Karlshamn, och mycket tyder på att man kommer att behöva växa ytterligare.

Affärsidén bygger på att utveckla nya spel, vilket gör att medarbetarnas idéer är den värdefullaste tillgången. Därför jobbar Tarsier Studios ständigt med att lyfta de anställdas kreativitet till högre nivåer.

– I stort sett allt arbete sker vid datorn, men på initiativ från vår art director lät vi under en period lokalerna vara öppna på tisdagskvällar där de som ville kunde få komma och göra andra saker, som till exempel måla, skapa med lera eller sy dräkter. Till vår stora förvåning och glädje dök mer än hälften upp bara för att ha kul och för att de kände att det fria skapandet skapade tankeprocesser som de i förlängningen hade nytta av i det dagliga arbetet.

Även om de kreativa kvällarna var välbesökta och gav en riktig kick för de anställda har de ännu inte gett något konkret produktionsmässigt, vilket heller inte var ett krav. Att reducera det fria skapandet till något som ska bli kommersiellt gångbart kan i längden vara förödande för ett kreativt klimat. Företaget arrangerar därför även workshops där de tar in föreläsare från helt andra branscher.

– Sen har vi förstås vårt spellab med mängder av konsoller och spel där det är helt okej att sätta sig och spela på betald arbetstid. Det handlar om avkoppling men även att få inspiration och många goda idéer av att se hur andra spelföretag utvecklat sina spel.

Under de senaste åren har företagsledningen bland fått omvärdera och testa hur pass mycket ansvar och förväntningar det är skäligt att lägga på enskilda medarbetare.

– Alla människor är olika och för våra anställda gäller det att kunna hantera balansgången mellan fritt skapande och de ramar som ändå måste gälla. Detta kan låta självklart men är väldigt svårt att omsätta i praktiken, säger han och ger ett exempel.

En beställare, till exempel Sony, vill att man uppgraderar ett befintligt spel med nya figurer. Beställaren anger att figuren ska vara en snäll äldre kvinna.

En illustratör börjar skissa på olika alternativ, som alla ska ha rätta proportioner, utseende och egenskaper för att passa till spelets karaktär. Tillsammans med ett team som även kan bestå av en 3D-grafiker och en art director växer nu några exempel fram på kort tid.

– Det skulle inte funka om vi i företagsledningen lade oss i detaljerna i hur figuren borde se ut. Men däremot har vi insett att vi måste vara mycket tydliga med att kommunicera vem som är ansvarig för kvalitetssäkringen av produkten samt att skapa processer för att underlätta det kreativa arbetet. Vår utmaning ligger i att hitta olika sätt att stödja och leda utan att döda initiativet och kreativiteten, och det är något som visat sig vara mycket svårt.

Mattias Nygren menar att man numera blivit mycket noga med vem man rekryterar. Visst kan fina slutbetyg från någon spelutbildning se bra ut på pappret, men i det dagliga arbetet är de personliga egenskaperna och det inre drivet betydligt viktigare.

– Vår vardag består av snabba beslut som ibland påverkar flera olika team, där sammansättningen kan variera från dag till dag. Då måste vi ha anställda som trivs med att ta egna initiativ, säger han och tillägger att företaget kommit fram till att de måste bli ännu tydligare med att kommunicera att det okej att göra fel. Det är en viktig del i den kreativa processen, att våga testa nya idéer utan att vara rädd för att bli bestraffad om man misslyckas.

Varje morgon inleds därför med en stand-up session, det vill säga man har ett möte där alla står upp för att det ska gå snabbt. Då går man igenom de fel eller problem som begåtts det senaste dygnet för att lyfta och synliggöra dem.

– Fel får aldrig sopas under matten, snabb feed-back är viktig för att vi ska kunna bli bättre på det vi gör. Därför ställer vi frågorna ”vad blev fel”, ”hur ska vi undvika att de blir fel igen” och ”vad har vi lärt oss”. Sen går vi vidare med dagens utmaningar.

Peter Fredriksson

Taggar: ArtikelserieKompetensInnovationer