Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Det är enklare än du tror att jobba med arbetsmiljöfrågor

Det går att göra något åt för hög stress på jobbet. Allra bäst är att jobba förebyggande och förhindra skadlig stress redan innan den uppstår. Att skapa tid för återhämtning är centralt, och det är därför det finns lagar om semester och arbetstider. Lagarna är till för att man ska orka. Men även när stressen är ett faktum kan den hejdas, ibland med enklare medel än man kanske tror. Att undersöka läget bland medarbetarna med hjälp av en stressenkät är en bra början.

Vad är återhämtning och hur gör man?

Malin Strömberg, sakkunning inom stressområdet– Återhämtning är viktigt inte bara på jobbet, utan även privat. Det handlar om kroppens reparationsförmåga och att återfå balans. Återhämtning är olika beroende av vem man är, men det handlar om att göra något annat än det man brukar göra. En småbarnsförälder kan få det till exempel genom att gå till jobbet, säger Malin Strömberg, sakkunnig på Prevent.

Sömn är nummer ett för att kroppen ska återhämta sig. Sen gäller att variera det man gör, och gärna göra tvärtemot vad man brukar göra. Motion är ett väl beprövat knep. Inte bara för hälsoeffekterna, utan också för att det bidrar till ökad kreativitet. Det finns företag som har infört mindfulness på arbetstid och tycker att det fungerar väldigt bra.

– Att göra något man tycker om och får energi av ger återhämtning. Det kan vara så enkelt som att snacka med en kompis, fika, ta en promenad eller titta på en kattunge. Är man superstressad på jobbet får man tunnelseende. Det är precis då man behöver göra något annat en stund. Har du problem med att ta emot återhämtningen kana du be en kollega eller chefen att säga till så att det blir av, säger Malin Strömberg.

Nya regler säger att arbetsgivaren måste ha koll på hur hög arbetsbelastningen är och vem som behöver återhämtning. Är det till exempel någon som aldrig hinner äta lunch? Chefen är en viktig förebild och kan uppmuntra personalen att ta en lunchpromenad, meditera eller till och med titta på kattungar. Vad som helst egentligen som ger variation.

– Om det är för högt tempo eller om arbetsuppgifterna är för svåra kan det krävas organisatoriska förändringar på arbetsplatsen. Då hjälper inte mindfulness eller motion. Men det går alltid att göra något åt stressen på jobbet, säger Malin Strömberg.