Publicerad 5 december 2014

Underskatta inte småpratet

Att mingla kan te sig oöverstigligt jobbigt. Men faktum är att en stunds trevligt småprat gör skillnad och kan stärka relationerna på jobbet.

Att ta till enkla frågor, som vad jobbar du med? har du koll på något bra lunchställe? fungerar som isbrytare om man är ny på jobbet eller på mingel såhär i juletider.

– Underskatta inte lite ytligt kallprat, ofta fungerar det för att man ska komma igång och lära känna varandra lite mer på djupet, säger Nicolas Jacquemot, författare och PR-konsult.

Värre kan det vara att hamna på tu man hand med chefen vid kaffeautomaten. Men glöm inte att chefen också är en människa som kan uppskatta lite trevligt småprat.

– Många undviker att småprata med chefen, tycker det känns stressande och krystat, vilket är synd. Kanske är det dags att avmystifiera chefen och knyta närmare kontakt. Det kan vara bra att ha chefen på sin sida, säger Nicolas Jacquemot.

Passa på att fånga tillfället efter mötet och i lunchrummet, satsa på neutrala ämnen. Att gratulera till nya uppdrag är ok. Men sätt gränser, komplimanger ska aldrig överdoseras, särskilt inte på jobbfester. Syftet är att stärka, inte störa, relationen med chefen.

Jobb- och julmingel är ett bra tillfälle för kallprat. Förbered med smarta frågor som fungerar som samtalsöppnare. Aktuellt branschprat går alltid hem, liksom ögonkontakt och att lyssna, nicka och ställa följdfrågor.

– Om du minglar i jobbet är det bra att förbereda sig, och glöm inte visitkorten. Går ni fler kollegor tillsammans ska ni sprida ut er och inte stå och prata med varandra, säger Nicolas Jacquemot.

Alla som jobbar med att sälja varor och tjänster har stor nytta av kallprat. Inte minst för att bemöta missnöjda kunder. Visa intresse, ställ frågor och lyssna, bekräfta; jag förstår att du är missnöjd och peka på en lösning. Om kunden fått vänta länge; tack för ditt tålamod.

– Som säljare av varor eller tjänster är det lätt att identifiera sig med produkten, därför kan det vara bra att påminna sig om att du är inte det du säljer. Då blir det lättare att ha ett professionellt förhållningssätt, säger Nicolas Jacquemot.

Framgångsfaktorer för att få ett samtal att flyta är att lyssna och ställa följdfrågor.

– Viktigast av allt, välj engagerande saker att prata om. Använd din sociala radar och pejla vad den andre går igång på, och gärna sådant du själv gillar. Målet med småprat att umgås är att ha roligt!

Margaretha Eldh

Taggar: ArbetsklimatMå bra

Webbfråga

Blir du nervös inför en presentation du ska göra på jobbet?

  • Jag vägrar! 6%  
  • Jättenervös 30%  
  • Har vant mig 48%  
  • Älskar rampljuset 16%  
Totalt antalet röster: 261