Publicerad 2 oktober 2015

Tre tips för en bättre paus

Paus

Ta en kopp kaffe, gå till skrivaren eller kolla Facebook. Det finns många olika sätt att ta en paus i arbetet. Men ny forskning visar att vissa pauser ger bättre återhämtning än andra.

Bästa tiden på dagen för en paus är på förmiddagen innan lunch. Det visar en empirisk studie från Baylor University i Texas som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Psychology. Forskarna studerade 95 anställda i åldrarna 22-67 som under en veckas tid fick i uppgift att dokumentera vad de gjorde på sina pauser samt hur mycket energi och ökad koncentration de hade efter pausen. Med paus menades all typ av aktivitet som inte hade med jobbet att göra, toalettbesök ej inräknade.

Studien visade att de som tog en paus på förmiddagen fick mindre ont i huvudet och ryggen och färre problem med torra och trötta ögon. De var mer tillfreds på jobbet och trivdes bättre.

– De som tog en paus efter att ha jobbat i många timmar rapporterade färre positiva hälsoeffekter och fler symptom på att de inte mådde bra. Därför verkar pauser sent på dagen vara minst effektiva, säger filosofie doktor Emily Hunter i en kommentar.

Vad man gör på sin rast verkar ha mindre betydelse enligt studien.

– Många människor förknippar en bra paus med att göra något avslappnande. Men vår studie visar att vad man gör inte har så stor betydelse så länge man gör något man gillar att göra.

tre tips för en bättre paus

  • Ta en förmiddagspaus: Istället för att hålla ut ända fram till lunch är det bra att ta en paus på förmiddagen. Då ökar koncentrationsförmågan och energin räcker hela arbetsdagen.
  • Använd din paus till något roligt: Det spelar ingen roll om du kollar Facebook eller tar en kopp kaffe. Det viktigaste för pausens kvalitet är att du använder den till något du gillar att göra.
  • Underskatta inte korta pauser: Korta pauser är lika viktiga som de långa. Titta ut genom fönstret en minut eller prata kort med en kollega. Små pauser under dagen laddar hjärnan och ger energi.

Taggar: Må bra