Människor som går

Publicerad 28 maj 2014

Fötterna är ömma punkter

Ömma och trötta fötter är vanligare än man tror. Men det går att undvika fotproblem. Enkla knep trollar bort det onda.

Dag ut och dag in belastar våra kroppar fötterna. Fotvalven och fotlederna och de stötdämpande fettkuddarna under foten får ta emot alla stötar. Fötterna blir ömma och trötta, med slitningar och värk som följd, vilket sedan påverkar hela kroppen, balans, kroppsställning, ja till och med hjärnan påverkas av hur fötterna mår.

– Fotproblem dyker ofta upp vid 35-40, särskilt på kvinnor som ofta prioriterar mode framför skor som är bra för fötterna. Hårt underlag som asfalt, övervikt och platta skor kan bidra till problemen, säger Helena Johansson, ortopedtekniker och sjukgymnast på Stegkliniken i Stockholm.

Ett vanligt fotproblem är nedslitna och uttrampade fettkuddar under hälen, så kallat Fat Pad Syndrome. Fettkuddarna skyddar och stöder foten och fungerar som stötdämpare för hela kroppen.

– Det är vanligt att de slits ner med åren, vi kanske går och står mycket på hårt underlag och gärna i finskor utan stötdämpning. Om det smärtar i hälen när du tar de första stegen på morgonen är ofta ett tecken på att fettkuddarna är nedslitna, säger Helena Johansson.

Andra vanliga problem är snedbelastning, nedfallna fotvalv, smärtor i hålfoten, hälsporre och hallux valgus, när stortån börjar luta in mot de övriga tårna. Men även sjukdomar som reumatism och diabetes kan ge fotproblem.

– Så fort du får ont ska du söka hjälp. Ofta drar man sig och väntar för länge, tills problemen blivit värre. Men det är aldrig försent, säger Helena Johansson.

Räddningen kan vara ett par riktigt bra skor med stöddämpande effekt och individuellt utprovade fotinlägg. För att komma tillrätta med nedslitna fettkuddar kan ett par formgjutna stötdämpande inlägg eller stötdämpande hälkilar hjälpa.

– En specialtillverkad fotbädd som fördelar trycket bättre och fotinlägg som stöder och fördelar belastningen jämt på foten kan lösa många besvär, säger Helena Johansson.

Om problemen inte är akuta kan man pröva med standardtillverkade inlägg och hälkuddar som finns på apotek och välsorterade sko- och sportaffärer. Men allra bäst är att göra en belastningsanalys hos en ortoped som undersöker hur man belastar sin fot och som sedan formgjuter speciellt utprovade inlägg.

Bra skor är bästa sättet att förebygga fotproblem. Välj stadiga skor med stötdämpande sula och bra hälkappa, god stötdämpning och gärna även en liten upphöjning under hälen. Om man tränar är det bra träningsskor som gäller.

– Skovalet är jätteviktigt, även om man har fotinlägg. Men vill man ändå använda lite tunnare skor, som exempelvis converse, blir skon betydligt bättre med ett par anpassade inlägg. Löparskor är ofta de bästa skorna för både rygg och fötter, säger Helena Johansson.

Träningstips

Välj skor med bra stötdämpning och en liten upphöjning/klack, löparskor brukar vara bra. Man kan prova ut inlägg som avlastar trycket på den ömma punkten och som ger stöd åt fotvalvet. Variera träningen med en motionsform som inte belastar foten lika mycket löpning, exempelvis cykling och simning.

Fakta fotproblem

Fötternas och knänas värsta fiender:

• Skor som inte passar – högklackat, spetsiga tår, trånga skor.

• Alltför hård träning.

• Låga fotvalv.

• Snedbelastning.

Undvik det här om du har fotproblem:

Platta skor, sandaler, ballerinaskor, flipflop och tofflor utan bakkappa. De kan ge skador som förhårdnader, hälsporre, smärta under trampdynorna och slitna fettkuddar under framfot och häl. Undvik också att gå barfota.

Individuellt utprovade fotinlägg hjälper mot:

Hälsporre, Hallux valgus (förskjutning i stortåleden), Plantar fasciit (överbelastning av hälen), Hallux rigidus ( stelhet i stortåleden), nersjunkna fotvalv, hammartå, pronation, löparknä, hälseneinflammation.

Margaretha Eldh

Taggar: Må bra

Webbfråga

När på dagen är du mest produktiv?

  • På morgonen 64%  
  • På eftermiddagen 13%  
  • När alla andra gått hem 20%  
  • Alla tider 2%  
Totalt antalet röster: 364