Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Arbetsmiljö på apotek

Anmäl dig till brevskolan

Lär dig mer om:

  • Vikten av ett systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Vilka roller som ansvarar för olika arbetsmiljöfrågor
  • Bedömning och uppföljning av risker på arbetsplatsen

Arbetsmiljö på apotek

Apoteksbranschen har förändrats på många sätt de senaste åren, och i med detta även arbetsmiljön. Innan avregleringen 2009 bestod den svenska apoteksmarknaden av en enda koncern, med egen HR-organisation som försåg apoteken med bland annat utbildning inom arbetsmiljöområdet. Idag är apoteksbranschen konkurrensutsatt, både genom fler apotek på den svenska marknaden, och genom onlinebaserade apotek. Det råder också hård konkurrens om farmaceutisk personal mellan apoteksföretagen, och en god arbetsmiljö är viktigt för den som vill locka till sig och behålla kompetent personal. I tillägg till detta finns inom både apoteksbranschen och detaljhanden i övrigt tidigare kända utmaningar som exempelvis ergonomi, stress, hot och våld. 

Checklista för apotek

Arbetsmiljöronden är en central del i det systematiska arbetsmiljöarbetet, där risker undersöks, för att sedan bedömas och åtgärdas. Det finns nu en checklista för arbetsmiljörond, som specialanpassats för apoteksbranschen. Checklistan finns att ladda ner högst upp till höger på sidan.

Fallbeskrivningar för apotek

Fallbeskrivningarna beskriver olika situationer inom arbetsmiljöområdet, och är framtagna för arbetsmiljöutbildning för chefer och skyddsombud via Prevent. Fallbeskrivningarna kan, med viss anpassning, även användas som diskussionsunderlag för arbetsmiljöfrågor på till exempel arbetsplatsträffar.

Prevents lilla brevskola om arbetsmiljö på apotek

För att göra arbetsmiljöfrågorna enklare att ta till sig har vi tagit fram en brevskola, som skickas till din e-post med jämna mellanrum. Brevskolan består av 10 kursbrev, och i den får du bland annat lära dig följande:

  • Varför det är viktigt med ett systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Vilka roller som finns och vem som ansvar för olika arbetsmiljöfrågor
  • Bedömning och uppföljning av risker på arbetsplatsen

Arbetsmiljöarbete (SAM)

Att ständigt jobba med förbättringar i arbetsmiljön är inte bara ett lagkrav utan ger framför allt effektivare verksamhet och friskare anställda. Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete går i stora drag ut på att upptäcka sådant som kan vara farligt i arbetsmiljön, åtgärda det och sedan se till att faran är över. Det handlar inte bara om den fysiska arbetsmiljön, utan även om sådant som stress, konflikter, trivsel och ledarskap.

Öka kunskaperna

Ju mer kunskap du har om arbetsmiljöfrågor, desto lättare är det att förbättra arbetsmiljön. En utbildning ger både kunskap och inspiration. Allra störst nytta får företaget om chef och skyddsombud går utbildningen tillsammans. Prevent erbjuder flera utbildningar, av vilka Bättre arbetsmiljö - BAM, är den mest efterfrågade.