Tre tips för att leda sig själv
Publicerat 24 mars 2017
Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.
Mejl och mötesförfrågningar tickar in samtidigt som deadline närmar sig för ett större jobb. Att kunna planera sin tid är viktigt för att inte stressen ska ta överhanden. I dag förväntas tjänstemän ofta själva stå för planeringen och prioritera så att jobbet blir gjort.
– Både på den privata arbetsmarknaden och i offentlig sektor upplever vi att kraven på oss anställda ökar. Vi mäts i allt högre grad på KPI (key performance indicators, reds. anmärkning), det vill säga om vi producerar det som ledningen förväntar sig. Samtidigt styr vi själva över hur vi utför vårt arbete. Det gör att vår förmåga att kunna planera blir allt viktigare, säger Ole Busck, lektor och arbetsmiljöforskare på Aalborg universitet till arbetsmiljömagasinet Mit arbetsmiljö.
Ole Busck tipsar om tre bra saker att tänka på när man ska planera sin arbetsdag. Se faktaruta härintill.
Planera din arbetsdag
- Prioritera dina arbetsuppgifter: Fundera över vad som är din viktigaste arbetsuppgift. När man prioriterar är det även bra att fundera över vad omgivningen har störst behov av. Vilken arbetsuppgift är viktigast utifrån dina mål eller din arbetsgrupps behov?
- Se till att du har sammanhängande tid: Att konstant bli avbruten är inte bra för koncentrationsförmågan. Särskilt inte om det är en krävande arbetsuppgift du ska lösa. Därför är det viktigt att på förhand avsätta tid och markera i kalendern att du ska jobba med en viss arbetsuppgift. Hur mycket tid du behöver beror på uppgiftens komplexitet och omfattning.
- Glöm inte att fika! Sociala aktiviteter med kollegorna är viktiga för att du ska må bra på jobbet. Lämna därför lite luft i kalendern så att du hinner med annat är eget arbete och möten.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetstid
-
Testa hyperfokus och gör en veckas jobb på en dag
Arbetstid • Många kämpar för att få tiden att räcka till på dygnets 24 timmar. Tänk dig då en teknik där 40 minuters ostört arbete kan spara in en hel veckas jobb.
-
"Jag försöker få ljus varje dag"
Så gjorde vi • Vad ska man tänka på för att må så bra som möjligt när man jobbar natt? Arbetsliv bad tre nattjobbare och en sömnexpert om tips.
-
Fyradagarsvecka lockar svenskarna
Arbetstid • I allt fler länder görs försök med fyra dagars arbetsvecka. Nu visar en ny undersökning att drygt var tredje svensk är positiv till att jobba fyra dagar i veckan i stället för fem.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
-
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
Arbetsmiljöarbete • Att skjuta upp eller prokrastinera sådant som känns svårt eller tråkigt är vanligt.