Publicerad 14 mars 2017

Dålig belysning gör dig trött

Belysning

Rätt belysning är en förutsättning för att vi ska orka jobba hela dagen. Och tvärtemot vad många tror så är det kanske inte den dåliga ventilationen som gör oss trötta i slutet av dagen utan den dåliga belysningen.

Ljusdesignern Fanny Englund på ÅF Lighting säger att mycket har förbättrats vad det gäller belysningen på våra arbetsplatser, men att det fortfarande finns en hel del kvar att göra. Vi tar det här med god belysning lite för givet trots att den påverkar vårt välmående.

– En bra belysning gör att du kan koncentrera dig på arbetsuppgiften. Det ska alltid vara mer ljus just där du ska fokusera. Och vi behöver variation i belysningen med flera olika ljuskällor för att också hålla oss alerta under dagen.

Med bara lysrör i taket blir det en monoton belysning, därför behövs det extra punktbelysning vid våra arbetsplatser. Riktlinjerna är att det ska vara minst 500 lux på en yta stor som ett A3-papper just där man jobbar, 300 lux i övrigt runt själva arbetsplatsen och 100 lux i omgivningen.

Däremot behöver det inte vara samma krav på ljus i fikarummet som i arbetsrummet eller på andra delar av en arbetsplats. Det går att skapa olika atmosfärer med hjälp av belysningen. Tänk skillnaden mellan belysning på ett sjukhus och på en restaurang med tända ljus.

– I ett fikarum eller på andra platser där folk ska slappna av kan man ha mer dämpad belysning. Likaså på platser där man jobbar kortare stunder. Vi stimuleras av kontraster.

Det går också att med ny teknik att styra ljuset under dagen på en arbetsplats från att vara lite mer dämpat på morgonen till att vara starkt mitt på dagen och sedan dämpat igen. Eller tvärtom. Behovet av ljuset är individuellt och varierar mellan olika yrken och olika arbetsuppgifter och ålder.

– Vi människor behöver olika mycket ljus. På en arbetsplats som erbjuder olika ljusmiljöer kan alla välja vad som passar dem bäst. Det är fortfarande rätt ljus på rätt plats som gäller, säger Fanny Englund.

Tips för bra belysning på jobbet

  • Dagsljus i ett rum ska komma från sidan. Har man fönstret i ryggen blir det blänk i skärmen. Har man det rakt framför sig så tar ljuset i fönstret överhanden och ögat kommer att vilja flyttas dit. Kolla också att datorn inte tar upp reflexer från lampor.
  • Bättre att lägga till än dra bort ljuskällor. Det vissa tycker är lagom ljus är för starkt för andra. Därför är det bättre att börja på lägre grundnivå och lägga till ljus för de som behöver.
  • Lux är måttet på hur mycket en yta belyses. 300 lux är ett vanligt mått på allmänljuset på ett kontor. Hur många lux det är säger dock ingenting om ett rum är bra eller dåligt belyst. Utvärdera verkligheten för att avgöra om det är ett bra och avbländat ljus eller om det finns problem med bländning, störande skuggor eller annat.
  • Genom att belysa väggar och tak i ett rum så upplevs rummet ljusare oavsett hur mycket ljus som lyser ner mot golvet.
  • 2002 upptäckte forskare en tredje receptor på ögats näthinna. När den utsätts för ljus blockeras produktionen av sömnhormonet melatonin, vilket påverkar utsöndringen av vakenhetshormonet kortisol. Den tredje receptorn styr således vår dygnsrytm och stressnivå.

Arbetsmiljöverket har en kostnadsfri app för att mäta ljus som går att ladda ner från Itunes.

 

 

Taggar: Belysning

    • olle janzon
    • / 03:12, 5 april 2017
    • /

    ljus

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2017-09-14




Regler för kommentarer

Webbfråga

Varför är det stressigt i maj?

  • Mycket på jobbet 39%  
  • Mycket på fritiden 12%  
  • Våren går för fort! 22%  
  • Känner ingen majstress 27%  
Totalt antalet röster: 59