En stickad muskel i sträckt läge

Bild: Thor Balkhed, Linköpings universitet

Innovationer

Stickade muskler hjälp vid tunga lyft

Kläder med muskler kan underlätta tunga lyft i arbetet och hjälpa äldre i vardagen. Forskare har nu kommit på hur man genom en särskild beläggning kan få vanligt tyg att bete sig som muskelfibrer. Men den praktiska användningen ligger långt fram i tiden, betonar universitetslektor Edwin Jager.

I dag kan så kallade exoskelett hjälpa människor som behöver mer muskelstyrka. Enkelt utryckt är exoskelett ett slags yttre skelett som får kraft av en motor eller av tryckluft. Det kan underlätta livet för till exempel personer med funktionsnedsättning eller för äldre vars muskler har försvagats.

– Men dagens exoskelett är stela och ser ut som små robotdräkter, säger Edwin Jager, universitetslektor vid Linköpings universitet.Foto: Linköpings universitet

Han ingår i en grupp av forskare vid Linköpings universitet och Högskolan i Borås som nu har tagit fram ett slags konstgjorda "textila muskler". De skulle i stället kunna byggas in i kläder.

– Vi ser framför oss en sorts tights, som kan avlasta knä eller armbåge, så att man får hjälp av en extern muskel att röra sig. Helst skulle det vara som ett slags långkalsong, som man kan bära under sina vanliga kläder, säger Edwin Jager.

I en studie har forskarna använt ett vanligt tyg, som kan massproduceras. De har belagt det med en speciell beläggning som har elektrisk ledningsförmåga. När man sedan sätter till en svag elektrisk spänning, förändras tygets egenskaper.

– Genom att sticka kan vi få materialet mera stretchigt, och genom att parallellkoppla trådar i en väv kan vi få mera kraft.

Kläder med muskler skulle kunna användas också i arbetslivet, till exempel vid tunga lyft.

– Absolut, säger Edwin Jager. Till exempel av sjuksköterskor eller vårdbiträden, som behöver lite extra kraft.

Men all sådan användning ligger långt fram i tiden, poängterar han.

– Det är lite science fiction. Vi är inte alls där än, långt därifrån! Det här är fortfarande grundforskning. Vi har sett att det här går att göra, men det är långt kvar tills det kan bli verklighet.

Ladda ner den vetenskapliga artikeln "Knitting and weaving artificial muscles"