Hoppa till huvudinnehållet

Fjädring och dämpning i stolen kan motverka att yrkeschaufförer drabbas av belastningsskador.

Bild: Istockphoto

Ergonomi

Ny forskning skapar bättre förarmiljö

En olämplig sittställning kombinerat med en ojämn körbana sliter på förarens nacke och rygg. Genom en bättre ergonomisk utformning av bland annat stol, speglar och instrument vill fordonstillverkarna lösa problemen.

Transportbranschen sysselsätter cirka 90 000 personer. Många förare av tunga fordon utsätts för belastningsskador på ryggens nedre delar och förslitnings och vibrationsskador. Det beror bland annat på ensidiga sittställningar och felaktig kroppsställning vid lastning och lossning.

Länge har konstruktionen av lastbilshytter varit traditionellt utformade så det finns utrymme för förbättringar.

Patrik Blomdahl är specialist i ergonomi vid Volvo lastvagnar och har närmare studerat orsaker och åtgärder. Han har konstaterat att förare av distributionsbilar har andra promlem än de som kör långtradare. De sitter med en mer framåtlutad körställning.

– De förare som gör kortare resor använder inte ryggstödet fullt ut utan sitter mer framåtlutande. Det gör att de får problem med får en felformad rygg och smärtor i ryggens nedre del. Smärtor som sedan strålar ut i benen, säger Patrik Blomdahl.

De som kör distributionslastbil har en mer varierad uppmärksamhet än långtradarförarna– även åt sidan. De gör kortare transporter med konstant hög aktivitet där körning varvas med lastning och lossning av gods.

– Förarna prioriterar sikt högre än sittkomfort, säger Patrik Blomdahl.

Vid fjärrtransporter har förarna fokus på horisonten och sitter långa perioder med låg aktivitet. De har en mer tillbakalutad körställning. De måste också ha extra uppsikt vid lågfartsmanövrer i stadstrafik och under lassning och lossning.

– Det sker förändringar under körning i sidled. Det gör att huvudet är i rörelse och påverkar nacke och axlar, säger Patrik Blomdahl.

Det som motverkar arbetsskador är fjädringen och dämpningen i stolen. Stolarna utformning är viktig och har många inställningsmöjligheter. Dynutformning med tjockare stoppning är bra och ska kombineras med rätt rattvinkel.

Några åtgärder för att förbättra trafikmiljön för lastbilsförare är ett utvecklat spegelsystem (indirekt sikt). Att skapa lågt placerade sidorutor som underlättar sikten åt sidan. Högre instrumentering för information så att föraren kan läsa av den med bekväm sittställning. Lättlästa displayer som ställer om sig beroende på infallande ljus från vindrutan.

Jan Vejstad

Mer om Ergonomi

Senaste om Forskning