Bild: Istockphoto
Ny forskning skapar bättre förarmiljö
Publicerat 25 april 2016
En olämplig sittställning kombinerat med en ojämn körbana sliter på förarens nacke och rygg. Genom en bättre ergonomisk utformning av bland annat stol, speglar och instrument vill fordonstillverkarna lösa problemen.
Transportbranschen sysselsätter cirka 90 000 personer. Många förare av tunga fordon utsätts för belastningsskador på ryggens nedre delar och förslitnings och vibrationsskador. Det beror bland annat på ensidiga sittställningar och felaktig kroppsställning vid lastning och lossning.
Länge har konstruktionen av lastbilshytter varit traditionellt utformade så det finns utrymme för förbättringar.
Patrik Blomdahl är specialist i ergonomi vid Volvo lastvagnar och har närmare studerat orsaker och åtgärder. Han har konstaterat att förare av distributionsbilar har andra promlem än de som kör långtradare. De sitter med en mer framåtlutad körställning.
– De förare som gör kortare resor använder inte ryggstödet fullt ut utan sitter mer framåtlutande. Det gör att de får problem med får en felformad rygg och smärtor i ryggens nedre del. Smärtor som sedan strålar ut i benen, säger Patrik Blomdahl.
De som kör distributionslastbil har en mer varierad uppmärksamhet än långtradarförarna– även åt sidan. De gör kortare transporter med konstant hög aktivitet där körning varvas med lastning och lossning av gods.
– Förarna prioriterar sikt högre än sittkomfort, säger Patrik Blomdahl.
Vid fjärrtransporter har förarna fokus på horisonten och sitter långa perioder med låg aktivitet. De har en mer tillbakalutad körställning. De måste också ha extra uppsikt vid lågfartsmanövrer i stadstrafik och under lassning och lossning.
– Det sker förändringar under körning i sidled. Det gör att huvudet är i rörelse och påverkar nacke och axlar, säger Patrik Blomdahl.
Det som motverkar arbetsskador är fjädringen och dämpningen i stolen. Stolarna utformning är viktig och har många inställningsmöjligheter. Dynutformning med tjockare stoppning är bra och ska kombineras med rätt rattvinkel.
Några åtgärder för att förbättra trafikmiljön för lastbilsförare är ett utvecklat spegelsystem (indirekt sikt). Att skapa lågt placerade sidorutor som underlättar sikten åt sidan. Högre instrumentering för information så att föraren kan läsa av den med bekväm sittställning. Lättlästa displayer som ställer om sig beroende på infallande ljus från vindrutan.
Jan Vejstad
Mer om Ergonomi
-
Musarm – så förebygger du
Ergonomi • Musarm börjar som värk i armen. Men vad beror egentligen musarm på och vad kan man göra för att förebygga?
-
Så ska arbetsmiljön bli mer hjärnvänlig
Arbetsmiljöarbete • Hur har hjärnan det på jobbet? En grupp forskare ska ta reda på vilka åtgärder som faktiskt funkar för att arbetsmiljön ska passa våra hjärnor.
-
Träning på jobbet aktiverar soffpotatisar
Må bra • Med friskvårdsbidrag når arbetsgivarna oftast bara de som redan tränar regelbundet. Genom träning på arbetstid däremot kan man nå fler, enligt Centrum för arbets- och miljömedicin i Stockholm.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.