Översättningar görs automatiskt av Google Translate och Prevent ansvarar inte för att de är korrekta.

Att upphandla städtjänster

De flesta som upphandlar städtjänster vet inte så mycket om professionell städning. Men det går att göra en bra upphandling ändå. Här hittar du tips och råd om vad ni bör tänka på när ni ska upphandla städtjänster. Här finns också några berättelser om hur det kan gå om man gör en dålig upphandling.

Före upphandling

Innan ni påbörjar upphandlingen är det bra att fundera över vilken städning ni har behov av och hur ni vill styra städningen i era lokaler. Det är också bra att ta fram ett underlag som beskriver vad som ska städas. På så sätt gör ni det tydligt för städföretag vad som ska ingå i städningen, vilket gör det enklare för dem som lämnar anbud att bedöma hur lång tid städningen tar.

Krav på städning

Vid upphandling behöver ni också formulera era krav på städtjänsten. Anbudsgivaren ska kunna visa (verifiera) att de klarar kraven och ni som kund behöver följa upp att kraven följs. På de här sidorna har vi samlat det mesta av det du kan behöva veta vid en upphandling, som olika checklistor med till exempel rekommenderade krav vid upphandling och stöd för uppföljning efter upphandling.

De rekommenderade kraven har utvecklats i samarbete med bland andra Miljöstyrningsrådet, Almega Serviceföretagen och Sveriges Kommuner och Landsting.

Offentlig upphandling

För offentlig sektor finns handboken "Att välja bästa värde" som handlar om upphandling av städtjänster. Även Upphandlingsmyndigheten utvecklar upphandlingsstöd för offentlig upphandling.