Tips och råd

98 artiklar

Här samlar vi tips och råd om arbetsmiljöarbete.

Så fick vi en bra introduktion

2017-07-26

En bra introduktion när man är ny på jobbet kan vara avgörande för både säkerhet och trivsel. Här berättar fyra personer hur det gick till när de var nya på sina arbetsplatser.

Kommentarer: 1

Sju sätt att hantera gnället

2017-07-17

Gnäll kan både irritera och smitta av sig. Det kan vara frestande att slå dövörat till, men det finns bättre sätt att hantera gnälliga kollegor. Ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck tipsar om vad som krävs för att få stopp på gnället – och vända det till något positivt.

Kommentarer: 1

Välj rätt stöd från företagshälsan

2017-05-23

En bra företagshälsa är guld värd, så missa inte att först reda ut vad ni egentligen behöver. Välj en aktör som använder metoder med vetenskapligt stöd, när det finns sådana. Våga välja bort slentrianmässiga hälsokontroller.

Så kommer du tillbaka efter stressdiagnos

2017-05-22

Att lära sig sätta gränser, både i jobbet och privat, är viktigt för att komma tillbaka efter utbrändhet. Dessutom behövs ofta hjälp att planera återgången i arbete. Det säger Åsa Kruse som med boken "Tillbaka till jobbet" vunnit utmärkelsen Årets HR-bok.

Få ut mer av att-göra-listan

2017-05-04

Att-göra-listor är ett väl beprövat knep för att skapa struktur när jobbet hopar sig och arbetsuppgifterna är många och spretiga. En sådan lista ska helst innehålla konkreta uppgifter som går att bocka av.

Psykosociala frågor i fokus med ny tjänst

2017-04-26

Thrive är en tjänst som ställer frågor till medarbetarna om den psykosociala arbetsmiljön. Till skillnad från liknande verktyg läggs stor vikt vid att ge återkoppling till cheferna och komma med förslag på hur arbetsmiljön kan bli bättre. 

Konsten att lägga schema

2017-04-07

Snart är det dags för sommarsemestrar och många företag sliter med att få ihop bemanningen samtidigt som alla ska få sina semesterönskemål tillgodosedda. Här tipsar fyra företag om hur de gör för att få till bra scheman.

Tre tips för att leda sig själv

2017-03-24

Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.

Dålig belysning gör dig trött

2017-03-14

Rätt belysning är en förutsättning för att vi ska orka jobba hela dagen. Och tvärtemot vad många tror så är det kanske inte den dåliga ventilationen som gör oss trötta i slutet av dagen utan den dåliga belysningen.

En plan när det krisar

2017-04-10

På alla arbetsplatser finns det risk för att en oväntad eller dramatisk händelse inträffar. Då räcker det inte alltid med sunt förnuft för att hantera följderna. Det är en stor fördel att ha tänkt till i förväg. Här berättar fyra företag om hur de planerat för om det värsta skulle hända.

Så väcks kreativiteten på jobbet

2017-02-24

Nästan var femte akademiker får inte utlopp för sin kreativitet på jobbet, enligt en undersökning från fackförbundet Jusek. Att våga göra fel samt att avsätta tid för idéarbete är två faktorer som ökar kreativiteten på jobbet.

Så undviker du duktighetsfällan

2017-02-17

Det är lätt att fastna i ständiga prestationskrav från omgivningen, men ibland kommer kraven på att ständigt vara duktig inifrån. Eftersom prestationskickar kan vara lika tillfredställande som beroendeframkallande droger är det lätt att fastna i duktighetsfällan. Dessutom brukar omgivningen heja på. Här är trixen för att komma loss.

Webbfråga

Hur gör du med mejlen på semestern?

  • Kollar inte mejl 52%  
  • Tittar ibland 36%  
  • Smygmejlar 4%  
  • Mejlar som vanligt 6%  
  • Har inte mejl i jobbet 2%  
Totalt antalet röster: 125