Hoppa till huvudinnehållet
Kompetens

Bakgrundskoller via sociala medier ökar

Allt fler företag gör bakgrundskoller via sociala medier på dem som söker jobb, visar en ny rapport från Stockholms Handelskammare. En effekt av det är att personer som inte är så aktiva i sociala medier sållas bort i rekryteringsprocessen.

Stockholms Handelskammare har tillsammans med Bisnode för sjunde året i rad genomfört en rikstäckande enkätundersökning och frågat företag, offentliga myndigheter och bemanningsföretag hur de går tillväga i sina rekryteringsprocesser.
Foto: Stephanie Wiegner

Enkäten riktas till personalchefer, HR-chefer och rekryteringsansvariga inom privat och offentlig sektor samt rekryterare på bemannings-/rekryteringsföretag i hela Sverige.

– Vi ser en kraftig ökning av företag som använder sig av sociala medier som en del i sina bakgrundskontroller. Hela 72 procent uppger att de kontrollerar kandidater via sociala medier, och det är en uppgång från 58 procent från förra årets undersökning, säger Lotta Andersson, utredare på Stockholms Handelskammare.

Sociala medier är inte bara en viktig del av människors vardag, de gör det även möjligt för arbetsgivarna att på ett enkelt sätt kolla upp kandidaterna till nya jobb. Även om bakgrundskollerna ofta har karaktären av en extra check av dem som bedöms som intressanta finns det ändå en risk att personer som av olika anledningar inte använder sig av sociala medier helt enkelt sållas bort.

– Osynlighet i sociala medier kan både vara ett tecken på att en person värnar om sitt privatliv likväl som att personen är asocial. Men jag skulle inte rekommendera arbetsgivare att använda sociala medier enbart för att göra en personlighetsbedömning av kandidater, säger hon men tillägger att en professionell profil på till exempel Linkedin och Facebook kan vara en stor tillgång för den som söker jobb.

Samtidigt bör man vara försiktig med vad man lägger upp, om till exempel hela Facebookflödet består av festbilder kan det göra att arbetsgivarna drar öronen åt sig.

– Ibland kan vara att skilja på gränserna mellan privat och offentligt på sociala medier. Det professionella och privata går allt mer hand i hand, på både gott och ont. Allt som vi skriver och allt som vi lägger upp bidrar till att bygga vår egen profil, såväl privat som professionell.

Peter Fredriksson

Mer om Kompetens

Senaste om Mer om arbetsmiljö