Forskning

158 artiklar

Här samlar vi nyheter och andra artiklar om arbetsmiljöforskning, vilket är ett av våra drygt 30 sakområden som vi kontinuerligt bevakar.

Smarta textilier fixar temperaturen

2017-04-24

Smarta textilier kan vara alltifrån en duk i marken som mäter jordbävningar till en tröja som kan övervaka hjärta och andning. På Högskolan i Borås har man under de senaste åtta åren genomfört en rad olika projekt för att utveckla avancerade textilier för arbetslivet.

Kvällsarbete kan ge migrän

2017-04-21

De som jobbar kväll regelbundet drabbas oftare av migrän än som de som jobbar dagtid, enligt en dansk studie. Och forskarna menar att konsekvenserna av migrän är ett förbisett hälsoproblem med korttidssjukskrivningar som följd.

Klorfri reningsmetod testas på badhus

2017-04-20

Ett nytt sätt att rena vattnet i badhus – utan klor – testas nu i Skellefteå kommun. Om det visar sig fungera, blir det en arbetsmiljövinst för personalen och även bra för besökarna, anser Kåre Eriksson, forskare vid Umeå universitet.

Kemikalier kan orsaka hjärtsjukdom

2017-03-30

Att det finns ett samband mellan kemiska risker i arbetet och cancer är känt sedan länge. Mindre känt är att kemikalier också kan öka risken för hjärt-kärlsjukdom eller stroke.

Pappersarbete minskar arbetsglädjen

2017-03-20

Allt för mycket pappersarbete och administration leder inte bara till minskad arbetsglädje utan också till att vissa yrkesgrupper riskerar att tappa kunskap. Det visar en studie från Linnéuniversitetet.

Gränslöst arbetsliv – ny studie om hur barnen påverkas

2017-03-15

Hur påverkas barn av föräldrar som ofta sitter med mobilen och svarar på jobbmejl hemifrån? Det ska forskaren Kristina Palm ta reda på. Hennes studie ska också resultera i rekommendationer för hur chefer och medarbetare ska hantera det gränslösa arbetslivet.

Ny metod för organisatoriska arbetsmiljörisker

2017-03-13

När vi pratar om organisatoriska arbetsmiljöfrågor är det lätt att istället fastna i diskussioner om medarbetares personlighet och relationer mellan kollegor på arbetsplatsen. Det anser forskaren och författaren Lisbeth Rydén som utvecklat en ny metod för att hantera organisatoriska arbetsmiljörisker.

Goda kollegor skyddar mot hjärtsjukdom

2017-03-06

Män med fysiskt krävande arbetsuppgifter löper större risk att drabbas av hjärtsjukdom. Men om de samtidigt får ett bra socialt stöd av chefer och kollegor minskar den skadliga effekten av arbetet. Det visar en dansk forskningsstudie.

Stickade muskler hjälp vid tunga lyft

2017-02-21

Kläder med muskler kan underlätta tunga lyft i arbetet och hjälpa äldre i vardagen. Forskare har nu kommit på hur man genom en särskild beläggning kan få vanligt tyg att bete sig som muskelfibrer. Men den praktiska användningen ligger långt fram i tiden, betonar universitetslektor Edwin Jager.

Nätterapi kan hjälpa utmattade

2017-02-09

Kan internetbaserad terapi hjälpa personer som lider av stress och utmattning att få arbetslusten åter? Det ska forskare vid Linköpings universitet undersöka i en ny studie.

Lättare att skärma av om jobbet är klurigt

2017-01-31

Ju svårare arbetsuppgifter desto mindre störs vi av bakgrundsljud, visar forskning. Genom att exempelvis använda ett mer svårläsligt typsnitt går det lättare att läsa in en text i ett bullrigt kontorslandskap, enligt en ny avhandling.

Kommentarer: 1

Robotar kan revolutionera byggindustrin

2017-01-30

Bygg- och anläggningsarbetare är en utsatt yrkesgrupp när det gäller skador och olyckor. Men i framtiden kanske det är fler robotar än människor på byggarbetsplatsen. Forskare vid en teknisk högskola i Schweiz har utvecklat en robot som kan använda verktyg och följa en ritning.

Webbfråga

Hur gör du när jobb hopar sig?

• Skriver att göra-lista 59%