Publicerad 16 oktober 2013

Teamwork – så funkar det

Vad utmärker ett fungerande team? Hur mycket behöver den enskilde bidra? Arbetsliv bad tre team berätta om varför och hur de samarbetar.

 

”Vi sitter inte i våra bås och kör vårt eget race”

Lasse Nyqvist har jobbat som lärare på flera skolor, men aldrig har han jobbat i ett så bra arbetslag som på Fryshusets grundskola.

Fryshuset har grundfilosofin att sätta eleverna i centrum, att ge alla en chans och ställa upp för den som behöver det. Det gör att de som arbetar här har många gemensamma värderingar, anser Lasse Nyqvist. Med många skoltrötta elever ställs det särskilda krav på lärarna.

– Alla ställer upp mycket och bidrar med tid utöver sin arbetstid. Därför är det speciella människor som sökt sig till skolan. Rektorn är väldigt viktig också. Hon lyssnar på eleverna, möter dem och är tillgänglig. Hon är drivkraften och motorn i det hela, säger Lasse Nyqvist.

Lasse Nyqvist är lärare i svenska på högstadiet. Men många av diskussionerna i arbetsgruppen handlar om vad som fungerar för eleverna, snarare än att man försvarar sitt eget ämne. Det är prestigelöst och lätt att fråga och dela med sig av erfarenheter.

– Men det ligger också i sakens natur eftersom det är en nystartad skola. Vi måste fråga varandra. Vi sitter inte i våra bås och kör våra race. En annan sida av det här är att man måste vara lite speciell om man ska ta plats i vårt gäng. Man måste vara ödmjuk, visa ömsesidig respekt. Våra elever slår bakut direkt om man inte respekterar dem.

Fryshusets grundskola startade för tre år sedan och har ett högstadium där eleverna väljer att ägna en del av sin skoltid åt antingen basket, dans, skate eller musik. Med 220 elever och tretton-fjorton lärare så blir det en ganska liten grupp.

– Det är både att det är ett litet arbetslag och personkemi som gör att vi samarbetar så bra, säger Lasse Nyqvist.

 

”Här är alla arbetsledare”

På PR-byrån Westander är samarbetet själva huvudsaken. Man jobbar alltid två och två under ett uppdrag, med den ena som kundansvarig.

— Det är den viktigaste kompetensutvecklingen, jag lär mig nya saker varje dag, säger Birger Östberg som förutom PR-konsult också är enhetschef.

Men ordet chef betyder inte samma sak här som i många andra företag. Nyckelorden för alla medarbetare är frihet under ansvar och chefen är inte den som leder och fördelar arbetet, snarare en slags coach och informationskanal mellan vd och medarbetare.

– Alla är arbetsledare här. Jag är till exempel kundansvarig i fyra, fem projekt nu och biträdande i ungefär lika många. Och vi delegerar och tar hjälp av andra, vi utnyttjar varandras kompetenser. Det kan synas kaotiskt och svåröverblickbart jämfört med mer hierarkiska organisationer. 

Birger Östberg tycker att det är roligt att gå till jobbet varje dag, inte minst för den ständiga kompetensutvecklingen. Ett lärande finns inbyggt i organisationen, bland annat genom att man ger varandra konstruktiv kritik efter kundmöten och läser varandras texter. Är generös med beröm och feedback. Och det är nya konstellationer i olika arbetsgrupper. Alla uppmuntras att arbeta tillsammans med olika kollegor i olika uppdrag.

– Vi är ett växande företag och det är också en viktig positiv sak i min arbetsmiljö. Nya kollegor bidrar till att jag kan se samhällsdebatten med nya ögon – eller att jag lär mig helt nya sätt att trolla i Excel, säger Birger Östberg.

 Vassa armbågar ska man helst inte ha här. Trots att man är personligt ansvarig för sin kundrelation, och har lön utifrån den egna prestationen, så uppmuntras inte konkurrens. Det beror bland annat på att man har ett vinstdelningssystem där alla får lika stor bonus om det går bra för byrån.

Stephanie Lundell, som är nyanställd, säger att det är tydligt att alla snabbt släpper in henne och stöttar henne så att hon snabbt kan ta egna uppdrag.

– De tjänar på det och jag tjänar på det, säger Stephanie Lundell innan hon och Birger tar en paus med fotbollsspelet som står i entrén.

Här har man inga fasta fikapauser, men pauserna vid fotbollsspelet ger lite andrum mellan uppdragen.

 

”Här fungerar samarbetet bra. Allt annat vore en katastrof”

Ett rör går sönder i Täby, en hiss stannar i Tullinge, ett elfel i Älvsjö. Det är för dagen åtta larmoperatörer som sitter och tar emot samtalen vid Securitasföretaget Jourmontör.

Det är ett pusslande för att få allt fixat så snabbt som möjligt. Här krävs ett smidigt samarbete mellan många. Michel Badillo är dagens jourledare. Det är han som skickar ut montörerna som ska fixa jobben. Det gäller att hålla huvudet kallt och prioritera. Det kan bli en komplicerad logistik, inte minst med tanke på trafiken. De tar även hand om samtal som kommer till störningsjouren.

Vid regn och snö kan det vara hundratals som ringer.

– Jag behöver hjälp av alla här, att vi samarbetar är jätteviktigt. Jag måste lita på de andras omdöme. Det är en trygghet att jag jobbar ihop med samma arbetskamrater, säger Michel Badillo. 

Från det inkommande samtalet, till larmoperatören som tar emot och skriver in ärendet, till jourledaren och montören som ska göra jobbet, kan det hända mycket. Missförstånd eller språkförbistring – det gäller att vara tydlig i alla led.

– Vi måste vara så tydliga att vem som helst förstår och måste ställa rätt frågor, säger Michael Badillo.

Det är viktigt också för kunden som i slutänden betalar. Fastighetsägaren kan ifrågasätta varför jourmontörerna åkt ut och lagat en läckande kran en lördag kväll. Då gäller det att ha nedskrivet att det var svårt att förstå den som ringde in – att det som uppfattades var att det handlade om en vattenläcka av större mått. 

För att klara alla olika uppgifter så måste man arbeta som ett team, det gäller både operatörer och montörer.

– Det kan finnas ett par hundra olika brandlarm, och en montör kanske inte kan alla utan måste ta hjälp av någon annan. Men de måste ha bred kompetens, de måste kunna el, vatten, brandlarm etcetera. Ibland tar vi in kompetens utifrån, som till exempel en låssmed, säger Michel Badillo.

Nu är det ganska tyst i rummet. Lugnt. En montör kommer in för att hämta några nycklar. Några larmoperatörer pratar med varandra. När ett telefonsamtal kommer besvaras det och ärendet skrivs in i datorn. Det är bara om det händer något allvarligt, som en vattenläcka, som man måste säga till högt och se till att Michel prioriterar ärendet. Vatten kan förstöra så mycket så snabbt.

Det finns tydliga regler och rutiner, något som är oerhört viktigt här. Verksamheten pågår hela tiden, dag som natt, så det blir inte så många gemensamma möten eller fikapauser. Information om rutiner kommer från chefen via mejl. Här fungerar samarbetet bra för att allt annat vore en katastrof.

Carita Andersson

Taggar: ArtikelserieArbetsklimat