Löptur

Publicerad 20 januari 2014

Träning ger bättre minne

Du blir smartare av att träna. Men det gäller att få upp pulsen och svettas ett par gånger i veckan för att peppa hjärnan, visar forskning.

När man varit ute och sprungit en löprunda, dansat eller cyklat, är det vanligt att man känner sig piggare, mer klar i huvudet och kan koncentrera sig bättre på jobbet. Ofta känner man sig även gladare, sover bättre och blir mindre stressad.

Det beror på att konditionsträning ökar nivåerna av endorfiner, noradrenalin, dopamin och serotonin som aktiverar vårt belöningssystem och gör att vi mår bra. Fysisk aktivitet ökar även kortsiktigt mängden kortisol som gör att vi tillfälligt blir mer fokuserade och koncentrerade.

Men forskning visar att joggingturen även stärker hjärnans olika funktioner och motverkar stress och inflammationer. Man blir bättre på inlärning, problemlösning och får bättre kom-ihåg.

– Genom att konditionsträna regelbundet under en längre tid kan du förbättra minnet, enligt hjärnforskaren Jenny Nyberg, vid Center for Brain Repair and Rehabilitation, vid Göteborgs universitet.

De positiva effekterna på hjärnan kommer när hjärtat får arbeta, pulsen ökar, man blir varm och börjar svettas och blodet pumpas runt i kroppen.

– Det viktiga är att träna så att hjärtat kommer igång och pumpar och att du blir svettig och flåsig. Att springa, cykla, simma eller dansa är bra motionsformer, säger Jenny Nyberg.

Även en rask promenad flera gånger i veckan har en positiv effekt.

– För vissa räcker det. Studier på äldre personer visar att en rask promenad tre gånger i veckan i 45 minuter under ett halvårs tid gör att hjärnan kan bilda nya celler och den kognitiva förmågan ökar. Men då krävs att man är vältränad innan, säger Jenny Nyberg.

Det viktiga är att man hittar en träningsform man trivs med, tränar regelbundet och långvarigt, helst livet ut.

– Bäst är att träna lagom, säger Jenny Nyberg.

Vid Göteborgs universitet har man undersökt 18-åriga män som mönstrade från lumpen och mätt deras fysiska kondition och kognitiva förmågor och följt upp deras akademiska prestationer och livssituation senare i livet. Studien visar att konditionsträning var det som gav positiva effekter. Effekter av ren muskelstyrka var däremot inte lika starka.

– De som hade bäst fysisk kondition hade bättre resultat på logiskt tänkande och språkförmåga. Det var även de som senare i livet gick en högre utbildning och fick bättre jobb och högre socioekonomisk status.

Så orkar du mer

  • Konditionsträna 30-40 minuter, 2-3 ggr i veckan, jogga, simma, cykla eller dansa. Det viktiga är att du blir flåsig och svettig.
  • Hitta en träningsform du trivs med annars blir det en stressfaktor att träna.
  • Se till att stimulera de nya hjärnceller du får av träningen – utmana vardagsslentrianen, träffa nya människor, gör nya saker, ta en ny väg till jobbet.

Margaretha Eldh

Taggar: LivsstilMå bra