Publicerad 26 november 2013

Lek och trams bra för jobbet

Lek och trams på jobbet gör att vi mår och arbetar bättre, enligt kreativitetsforskaren Samuel West, som uppmanar till mer lekfullhet i arbetslivet.

Rosa banandoftande sockervadd eller leksakspickadoller kan lyfta hela stämningen på arbetsplatsen. Det menar organisationspsykologen Samuel West som just är i färd med att begrunda resultaten från sina forskningsexperiment i sitt Project Superlab.

– Jag är så trött på alla tråkiga möten, säger han, och i sina experiment låter han medarbetare första skjuta på varandra med leksakspistol innan de får ordet på mötet. Det händer positiva saker med stämningen i rummet.

Studier visar att företagsledare runtom i världen tror att nyckeln för framgångsrika företag är kreativitet och innovation.

– Arbetslivet skriker efter kreativa medarbetare för att behålla sin konkurrensförmåga, oavsett bransch, säger Samuel West.

För att vi ska bli mer kreativa på jobbet behöver man odla en mer lekfull inställning till arbetet och främja ett kreativt arbetsklimat. Det finns en stark länk mellan arbetsglädje och kreativitet, menar Samuel West.

– Att du har roligt och skrattar betyder inte att du presterar sämre eller är mindre effektiv, tvärtom.

Visst kan man som Google ha lekfulla kontor med rutschkana och leksaker. Men att ha ett pingisbord i fikarummet har noll effekt om arbetsklimatet inte uppmuntrar spel.

– Atmosfären måste ibland tillåta att du får slösa med tid och tramsa. Att du kan känna dig fri att spela en runda på fem minuter på arbetstid, säger Samuel West.

Rädslan att göra bort sig och inte bli tagen på allvar blockerar lekfullhet och kreativitet. Liksom att enbart stirra sig blind på resultatet.

– Ofta vill man så gärna bli tagen som seriös på jobbet, säger Samuel West.

Visst finns det speciella tekniker för att komma åt kreativiteten. Men mest handlar det om att skapa ett kreativt klimat där medarbetarna känner att de vågar släppa loss sin kreativitet, säger Samuel West.

– Kan man öka lekfullheten kan man öka kreativiteten, säger Samuel West.

Lek är en inställning eller ett förhållningssätt. Det viktiga är att det ska vara frivilligt, roligt, lättsinnigt och fantasifullt.

– Du måste få utrymme att tramsa och släppa loss dina galna idéer.

Problemet är att företagsvärlden har svårt att acceptera leken eftersom den inte är målorienterad.

– Den saknar syfte. Det viktiga är vad den gör med oss, säger Samuel West.

Forskning visar att leken har många positiva effekter. Bättre relationer och samarbete, och ökad grupptrygghet.

– Det gör att man vågar öppna sig och vara kreativ.

Hierarkin suddas ut. I leken får chefen och vikarien samma status.

– Du känner dig mer engagerad, får mer energi och jobbar bättre, säger Samuel West.

Hans observationer bekräftar tidigare forskning, att chefen har en viktig roll för ett lekfullt arbetsklimat.

– Om inte chefen är med i leken, vågar ingen annan heller sticka ut.

Chefen råder han att släppa powerpoint och istället sjunga en sång om vinsterna i företaget. Eller köpa in ett gäng med leksakspistoler.

– Ja, alltså, jag tycker ju det, fnissar han, och berättar att han på kontoret har en bild på Luther – men med lösmustasch.

Kollegor som leker tillsammans eller har en mer lekfull inställning till sina arbetsuppgifter, är mer öppna mot varandra och varandras idéer. Man slipper mycket av det rigida, ”att såhär ska det vara”, som hämmar kreativitet.

– Det räcker inte att ha roligt då och då. Det måste finnas i kulturen, om inte varje dag så åtminstone varje vecka, säger Samuel West.

Organiserade roliga dagar med teambuilding och forsränning sågar han.

– Man kan inte arrangera eller tvinga fram det roliga. Det gäller bara att inte dämpa glädjen.

En halvdag med improvisationsteater däremot, gör underverk med hela arbetsgruppen, även den suraste och blygaste.

– Effekten sitter i flera veckor efteråt. Man får bättre relationer med kollegor, blir mer kreativ och nyfiken på varandras arbete.

 

För att få en lekfull organisation behövs:

  • Tillåtelse – att ledningen ger ok till att ha roligt på jobbet 
  • Att chefen och ledningen föregår med gott exempel. Inte säger ”lek ni, så går jag in och skriver med min viktiga penna.
  • Skapa struktur för lek och kreativitet.
  • Anpassad lek efter situation och arbetsuppgift. 
  •  

    Samuel West sju tips för ökad lekfullhet


  • Ös på och var generös med komplimanger och positiv feedback. Du måste mena den.
  • Försök göra arbetsuppgifterna lite annorlunda. Utmana dig själv på ett lekfullt sätt.
  • Ansträng dig och bjud in andra mer. Skapa tillfällen att ha roligt ihop.
  • Köp roliga och töntiga leksaker till kontoret.
  •  Lek vem som kan rulla snabbast i kontorsstolen nerför korridoren. En rolig och uppåt paus.
  • Ge exceptionell god service, överleverera. Det gör dig och andra glada.
  • Var inte en tråkmåns. Gå inte med i gnällkulten. Bjud till om kollegan försöker göra något roligt.
  •  

    Margaretha Eldh

    Taggar: ArbetsklimatMå bra

      • / 11:12, 9 december 2013
      • /

      Detta är vad även jag sett i de grupper jag fört in leken i, via improvisationsteater. Kreativitet, fokus, mod och arbetsglädje ökar. Det i sin tur ger bättre resultat. Du får också träna upp dig i att fatta snabbare beslut. Improvisationsteater är ett ovärderligt verktyg för arbetsgrupper som vill må bättre och få bättre resultat! Härligt att det forskas på det nu! Även inom hjärnforskning har man sett att leken är viktigt för att bilda nya kopplingar i hjärnan.

      • / 10:38, 29 november 2013
      • /

      Vilken härlig läsning! Jag blir alldeles varm inombords. Tänk vilken lycka att få möjlighet att arbeta på en sådan arbetsplats. Vem skulle inte vilja det? Framförallt så är det viktig läsning för alla chefer som "håller tillbaka" som personlighet, för att inte uppfattas som oseriös. Fram för mer lekfullhet på jobbet! Det är gynnsamt för både hälsa och lönsamhet...

      • / 07:20, 28 november 2013
      • /

      :-)