Träning på löpband

Publicerad 30 november 2012

Träning motar förkylningen i grind

Vill du slippa vinterförkylningen? Rör mycket på dig och se till att få ordentligt med nattsömn. Det minskar risken att bli snuvig, visar forskning.

Luftvägsinfektioner är en av de allra vanligaste anledningarna till korttidsfrånvaro. Men motion och god sömn kan minska förkylningsrisken. I en studie av 1 500 personer i yrkesaktiv ålder såg forskare vid Karolinska Institutet (KI) att de som var mycket fysiskt aktiva löpte betydligt lägre risk att bli förkylda än de som rörde sig minst. De mest aktiva hade 18 procent lägre risk för förkylning än de mest stillasittande. Fysisk träning hade störst effekt för dem som kände sig stressade.

Det räcker dock inte att träna bara någon gång i veckan. En timmes träning per dag krävs om du har ett stillasittande arbete, till exempel jobbar på kontor. Den kan bestå i till exempel någon sport, joggning eller i cykelturer till och från arbetet.

Dessutom krävs måttlig aktivitet i ytterligare tre timmar per dag. Då räknas all form av rörelse, säger Katarina Bälter, forskare vid KI, i en mejlintervju.

– Det kan handla om hushållsarbete, att man leker med barnen, tar en rask promenad med hunden, krattar löv eller går i trappor.

Att träning skyddar mot snuva och hosta beror sannolikt på att den ökar kroppens förmåga att snabbt ta sig igenom en förkylning. Katarina Bälter hänvisar till en bild som forskarkollegan Elinor Fondell, Harvard School of Public Health, använder.

– Fysisk aktivitet kan liknas vid en brandövning för immunförsvaret. Aktiviteten mobiliserar immunförsvarets celler och det tränar vårt immunförsvar.

Risken att bli förkyld kan dock öka efter mycket kraftig träning, visar andra studier, påpekar hon. Maratonlöpare har till exempel tillfälligt en högre risk att bli förkylda efter ett lopp.

För lite sömn tycks också öka risken att du blir förkyld. De som sov mindre än sju timmar per natt visade sig i studien ha sämre funkton hos vissa immunologiska markörer, så kallade NK-celler. De cellerna är viktiga för att hålla ett virus i schack under den tid – ungefärligen en vecka – som krävs för att kroppen ska hinna utveckla antikroppar mot just den förkylningen, berättar Katarina Bälter.

– Om NK-cellerna gör ett bra jobb, eller om viruset liknar det vi redan har försvar mot, märker vi oftast inte ens att vi har en förkylning i kroppen.

C-vitamin tycks också ge ett visst skydd mot förkylning. I alla fall om du får i dig vitaminerna i form av frukt och grönsaker. Citrusfrukter, broccoli och paprika – särskilt gul, orange och röd – är särskilt rika på C-vitamin.

Så kan företaget minska förkylningsspridning på jobbet

  • Erbjud ett fräscht och tryggt gym på arbetsplatsen, eller gymkort.
  • Låt medarbetarna träna på arbetstid. Ordna tävlingar med stegräknare.
  • Informera om betydelsen av handhygien. Man ska inte röra ansiktet, till exempel klia ögonen, med otvättade händer.
  • Be medarbetarna stanna hemma de första dagarna vid förkylning. Smittan är värst i början.
  • Erbjud fruktkorgar (C-vitamin).
    (Källa: Katarina Bälter, KI, Elinor Fondell, Harvard)
 

Margareta Edling

Taggar:

    • / 03:47, 5 december 2012
    • /

    Riktigt, riktigt! Och pågående förkylning verkar dessutom kunna lindras av träning om det är måttligt. Man får akta sig för risk för hjärtmuskelinflammation eller likande, men totalt sett är min erfarenhet: Ju mer träning desto bättre! Då brukar också sömnen bli bättre, såvida inte träningen är för sent på kvällen i förhållande till den tid man skall upp igen, nedvarvningstid krävs ju också.

    • / 07:57, 4 december 2012
    • /

    @kraft.seKulla

Webbfråga

Vad gör du om din kollega verkar ha alkoholproblem?

  • Pratar med kollegan 40%  
  • Pratar med chefen 50%  
  • Är inte en jobbfråga 0%  
  • Sticker huvudet i sanden 10%  
Totalt antalet röster: 10