Träning med gummiband

Publicerad 7 oktober 2011

Styrketräning effektivt mot huvudvärk

För den som ofta drabbas av huvudvärk på jobbet kan styrketräning avsevärt minska antalet anfall. Det visar en ny studie där kontorsanställda fått testa att träna med gummiband.

Återkommande huvudvärk är ett vanligt problem som kan göra det svårt att koncentrera sig på jobbet. Kvinnor drabbas i något högre utsträckning än män, och personer med värk och belastningsbesvär i andra delar av kroppen löper fyra gånger så stor risk att även drabbas av huvudvärk.

Nu visar en ny studie att det räcker med tio minuters styrketräning fem dagar i veckan för att minska besvären med återkommande huvudvärk. Studien som nyligen publicerats i Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, omfattar 200 kontorsanställda med värk i nacke och skuldror samt veckovis återkommande huvudvärk. Gruppen delades in i två grupper– en grupp som dagligen fick styrketräna med gummiband samt en kontrollgrupp som varje vecka fick information och tips om hälsa.

Den grupp som styrketränat fick betydligt färre huvudvärksanfall än den grupp som inte tränat. Men när de personer som styrketränat väl fick ett anfall var det ingen skillnad i intensitet mot tidigare.

Marianne Zetterblom

Taggar:

Webbfråga

Du som jobbar, hur hittar du sommarkänslan?

  • Är utomhus mycket 31%  
  • Semesterliv på kvällen 25%  
  • Åker på minisemester 23%  
  • Svårt att hitta känslan 21%  
Totalt antalet röster: 48