Kostym klädd man som hoppar

Publicerad 20 september 2011

Livsfarligt att sitta stilla

Det är välkänt att aktiv träning ger bättre hälsa. Men att sitta stilla för länge mellan träningspassen kan vara mer skadligt än vad som tidigare varit känt. Korta pauser minst en gång i timmen rekommenderas.

Hälsorisker i samband med orörlighet har studerats under lång tid. Men forskningen har ofta dragit en skiljelinje mellan människor som tränar och inte tränar. Nu visar flera undersökningar att stillasittande kan vara skadligt även för den som tränar regelbundet.

‒ Det räcker inte med att du cyklar till och från jobbet. Om du sedan sitter still timmarna däremellan löper du ändå en ökad risk att dö i förtid, säger Elin Ekblom Bak, doktorand på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.

Hon forskar kring effekterna av att sitta still för mycket. Under senare tid har hon hållit ett flertal föredrag om hur kroppen tar skada av att inte röra sig alls under en stor del av dagen.

– Samhället utvecklas mot att bli mer och mer fysiskt inaktivt, och allt fler tränar för att behålla sin hälsa. Men det som nu visats av forskare i bland annat Kanada och Australien är att det nödvändigt att bryta upp längre tider av stillasittande, säger Elin Ekblom Bak.

3-4 timmars obruten inaktivitet räcker för att kroppen ska påverkas negativt, vilket framkommit vid djurförsök. Nu har forskarna sett flera tecken på att samma sak gäller människor. När allt fler jobb saknar rörelsemoment kan det därför bli viktigt att nya beteendemönster växer fram.

– Mitt råd, med stöd i forskningen, är att avbryta sittandet minst en gång i timmen.  Att ta en kort paus då man reser sig upp, hämtar en kopp kaffe eller går till en skrivare i ett annat rum. Det gör att den skadliga effekten av sittandet bryts, säger Elin Ekblom Bak.

Hon understryker att stillasittandet ska betraktas som en separat riskfaktor vid bedömning av hälsa, precis som rökning, stress eller högt blodtryck.

‒ Att träna aktivt några gånger i veckan är fortfarande mycket viktigt. Men det här nya synsättet innebär alltså att även tiden där emellan spelar roll, den vardagliga aktiviteten har större betydelse än vad som tidigare varit känt, säger hon.

Ur ett längre tidsperspektiv kan arbetsmiljöarbetet förändras. Många arbetsplatser kan beröras av rekommendationer om hur farorna med stillasittande arbete vid datorer ska förebyggas.

‒ Det här någonting nytt som kan få effekter i många delar av samhället. Inte minst i skolan där de allra flesta lektioner är stillasittande. Intresset är stort och innehållet är lätt att ta till sig. Det som nu skett är att det finns tydligare belägg för hur vi påverkas, säger Elin Ekblom Bak.

Peter Rehnfeldt

Taggar:

    • / 10:55, 12 september 2013
    • /

    Hej!
    Forskning visar på att flexion/böjning av ländrygg i sittande samt att skjuta fram hakan och/eller böja nacken är en vanlig orsak till besvär .
    De övningar som visas i programmet anser jag spär på dessa problem. Det är INTE böjning utan sträckning som man behöver göra för att pausera OCH att undvika böjning i sittande.
    mvh
    Margareta Godin Bagge
    leg sjukgymnast ergonom

    • / 03:08, 10 oktober 2012
    • /

    Senare tids forskning visar tydligt att träning vid ett fåtall tillfällen per vecka inte hjälper mot de problem som uppstår vid stillasittande arbete.

    Vill här tipsa om vårt hjälpmedel för att förebygga dessa problem.

    Vi har utvecklat ett modernt pausprogram till datorn, där alla, oavsett hur många man installerar till, kan göra sina individuella inställningar för att anpassa det i största möjliga mån efter sina behov och önskemål.
    Man bestämmer själv antal pass/dag, exakt på minuten klockslag, antal övningarr/pass etc. När det är dags kommer en diskret påminnelse som låter dig arbeta klart, och när du är redo startar du övningarna.

    Vill ni se mer, besök vår hemsida www.pausit.se .

    Programmet används idag av statliga myndigheter, kommuner och företag och vi får fantastiskt fin respons på programmet.

    Mvh Mikael Wahman
    mikael@pausit.se
    Pausit AB

















    Skriv en ny kommentar










    Bild
    Skicka som …


    Visar 3 kommentarer

    Sortera efter PopulärastBästa betygVisa senaste förstVisa äldst först Prenumerera via e-post Prenumerera via RSS

    Realtidsuppdatering är pausad. (Återuppta)












    Mikael1 timme sedan





    Senare tids forskning visar tydligt att träning vid ett fåtall tillfällen per vecka inte hjälper mot de problem som uppstår vid stillasittande arbete.

    Vill här tipsa om vårt hjälpmedel för att förebygga dessa problem.

    Vi har utvecklat ett modernt pausprogram till datorn, där alla, oavsett hur många man installerar till, kan göra sina individuella inställningar för att anpassa det i största möjliga mån efter sina behov och önskemål.
    Man bestämmer själv antal pass/dag, exakt på minuten klockslag, antal övningarr/pass etc. När det är dags kommer en diskret påminnelse som låter dig arbeta klart, och när du är redo startar du övningarna.

    Vill ni se mer, besök vår hemsida www.pausit.se .

    Programmet används idag av statliga myndigheter, kommuner och företag och vi får fantastiskt fin respons på programmet.

    Mvh Mikael Wahman
    mikael@pausit.se
    Pausit AB

Webbfråga

Hur stressar du av på jobbet?

  • Surfar 15%  
  • Tar en fika 32%  
  • Andas djupt 23%  
  • Tar en lunchpromenad 28%  
  • Tar en tupplur 2%  
Totalt antalet röster: 169