Publicerad 2 november 2010

It-företag prisat för sin företagskultur

Qbranch har utsetts till Årets employer brandingföretag  –  en utmärkelse för arbetsgivarimage. Nyckeln till framgången är varken löner eller gratis lunch, utan en stadig värdegrund, berättar vd Ulf Engerby.

Qbranch är ett expansivt it-företag som i dag har 450 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vår förmåga att hitta, behålla och utveckla talanger är avgörande för företagets framgång. Man måste lyckas internt i korridorerna innan man lyckas externt, säger grundaren och koncern-vd:n Ulf Engerby.  Och det handlar inte bara om lön och förmåner.

– Duktiga människor ska erbjudas en marknadsmässig lön, det är ett bashygienkrav. Men man kan bara kortsiktigt köpa en människas lojalitet på det sättet.
Ulf Engerby hämtar i stället inspiration från en rekordstor Gallupundersökning som genomfördes över många år, där flera miljoner människor fick berätta när de trivdes bäst på jobbet och gjorde bäst ifrån sig. Svaren sammanställdes i tolv punkter.

– Inga av dem handlade om optioner, tjänstebilar eller gymkort, utan basgrejerna: Att veta vad som förväntas av mig, att få de förutsättningar som krävs att göra mitt arbete på ett bra sätt, att få möjlighet att göra det jag är bäst på, att få återkoppling och uppmuntran, att man lyssnar på min uppfattning, att jag har duktiga människor omkring mig, att det finns möjlighet till utveckling.

För att uppnå sådana förutsättningar har Qbranch skapat en värdegrund som ligger till grund för all verksamhet, och som man jobbar på att ständigt kommunicera.

– Den ska slå igenom i allt. Vi återkopplar och försöker vara konsekventa så att folk ska förstå vårt agerande.

I ett föränderligt företag handlar det mer om en företagskultur än fasta rutiner. Hur man bemöter människor. I introduktionen för nyanställda brukar Ulf Engerby visa en bild på en industrifastighet som Qbranch köpte för 35 miljoner kronor. Nästa bild symboliserar personalen, som man samma år investerade tio gånger så mycket pengar i. En god fysisk arbetsmiljö tycker han därför är en självklarhet.

– Vi kan inte förvänta oss att ha stjärnduktiga spelare och sedan sätta dem i dålig arbetsmiljö. Vi lyssnar på alla önskemål och fixar det mesta. Det är väldigt sällan som det finns ett motsatsförhållande mellan vad företaget och den enskilda medarbetaren vill. Om någon räcker upp handen måste vi lyssna. Och sedan motivera vårt beslut. Ett personalärende ska stängas lika snabbt som ett helpdeskärende. En nonchalant skött fråga kan kosta mycket.

Fakta

Qbranch rankades i år som Sveriges fjärde bästa arbetsplats av tidningen Veckans Affärer och Great Place to Work. Qbranch har deltagit i tävlingen sedan 2003 år och har funnits med bland topp 5 sedan 2007. Årets employer brandingföretag delas ut av Universum Group, ett företag som arbetar uteslutande med företags arbetsgivarimage. Läs mer på: http://www.qbranch.se/

 

Sofia Brax

Taggar: