Ljusmätning. Foto: Mikael Risedal

Publicerad 16 december 2010

Dagsljus bra för hälsan

Att livet kan vara tungt under det mörka vinterhalvåret är inget konstigt. Bristen på dagsljus minskar vårt välbefinnande och gör att vi känner oss tröttare och mindre sociala. Men det finns knep för att få extra energi.

Många blir trötta och nedstämda när dagarna blir allt kortare och mörkret sätter sin prägel på vardagen. Det beror på att vi behöver dagsljus för att blockera produktionen av hormonet melatonin och stimulera produktionen av hormonet kortisol, som gör oss pigga och vakna.

I en studie vid Lunds universitet undersökte man hur människor kände sig under de olika årstiderna i fyra länder: Sverige, England, Saudiarabien och Argentina. I de två sydliga länderna, som låg nära ekvatorn, hade man i princip 12 timmar dagsljus och 12 timmar mörker per dygn, året om. Där uppgav också människorna att de kände sig ungefär likadant året runt. Men i Sverige och England upplevde man en stadig nedgång från september till februari, varefter det började gå uppåt igen i april.

– Generellt kände man sig tröttare, mindre social och mindre välbefinnande under den mörka årstiden. Hälften av dem i Sverige och England kände av besvären, och för tio procent var det mycket besvärande, berättar Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi.

Problemet vi har på våra breddgrader är att det inte går att ersätta bristen på dagsljus med konstgjort ljus. På jobbet har vi ofta en belysningsstyrka på 500–700 lux.

– Men en grå vinterdag kan det vara flera tusen lux ute. Så dagsljuset är så kvantitativt mycket mer.

Även kvalitativt är dagsljuset bättre än konstgjort ljus med ett betydligt bredare färgspektrum än från glödlampor, lysrör och LED-ljuskällor. Därför gäller det att ta tillvara på det lilla dagsljus som finns.

– Vi rekommenderar folk i det här läget att komma ut en stund på förmiddagen, på lunchen eller sitta nära ett fönster, säger Thorbjörn Laike.

Han menar att det är ett arbetsmiljöproblem att många arbetsplatser stänger ute dagsljuset. Det gäller till exempel sjukhus, som ofta består av stora, djupa huskroppar där dagsljuset inte har svårt att nå in.

– En annan typ är våra gallerior. Så det är inte bara de som jobbar i bergrum som inte får in dagsljus.

Fakta: Ljus- och energibrist

  • Ta en promenad, helst på lunchen då det är som ljusast.
  • Sitt nära ett fönster när du jobbar.
  • Ät nyttigt med mycket frukt och grönt.
  • Lägg dig i tid och försök att sova ut.
  • Var fysiskt aktiv och motionera.

 

Krister Zeidler

Taggar: