Hoppa till huvudinnehållet

Organisatorisk och social arbetsmiljö – OSA

Här har vi samlat utbildningar, checklistor, enkäter och digitala verktyg som hjälper dig att förbättra den psykosociala arbetsmiljön. Det handlar om frågor som arbetsbelastning, stress, ledarskap, arbetstid, konflikter och mobbning. Du kan också lära dig mer om vad organisatorisk och social arbetsmiljö är.

Undersök med OSA-enkäten!

Med Prevents enkät om organisatorisk och social arbetsmiljö kan du undersöka hur de anställda har det genom att ställa ett antal frågor. Enkäten är kostnadsfri och validerad.

Checklista om OSA

Använd checklistan för att ta reda på hur er verksamhet uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Checklistan fokuserar på arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling.

Vad är OSA?

Frågor som stress, konflikter, mobbning och balans mellan jobb och fritid ingår i det som kallas organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Börja med att undersöka hur de anställda har det, och bestäm sedan vilka åtgärder som behövs.